Volvo Construction Equipment lanserer sin største dumper noensinne med A60H. Den skal ha kommet som følge av kundenes etterspørsel.

Den lanseres sammen med deres største beltegravere noensinne, lastemaskinen EC750E på 75 tonn og EC950E.

A60H

Volvo A60H blir den største rammestyrte dumperen på markedet med 55-tonns kapasitet.

Nyttelastkrig

Sammenlignet med Bells nye B60E som har 55,2 tonns nyttelast er det duket for en aldri så liten nyttelastkrig.

Kost per tonn

Mer en halvparten av rammestyrte dumpere solgt i verden er i samme klasse som Volvo A40, men med å øke nyttelasten med 40 prosent, minskes kostnadene per tonn betydelig, ifølge Volvo. Den er også ment som et alternativ til enkelte tiptrucker og anleggsbiler som går på dårlig underlag. Automatiske kjøremodus, terrengboggie, hydromekanisk styring og aktiv demping skal gi god komfort og god fremkommelighet.

Jubileum

På Bauma feirer Volvo sitt 50-års jubileum innenfor dumperkategorien. Maskinen vil derfor vises ved siden av Volvos første rammestyrte dumper DR631 «Grus Kalle».

Volvo A60H får nyttelast på 55 tonn, egenvekt på 43,7 tonn og lastevolum på 34 kubikkmeter. © Fredrik Saugstad

Førermiljøet på A60H, trivelig or romslig. © Fredrik Saugstad

Nye lastemaskiner

Volvo EC950EL og EC750E er deres nye lastemaskiner.

EC750EL veier 73,1 tonn og har brytekraft på 369 kilonewton. Steg 4-motoren er en D16J på 509 hestekrefter.

Skuffevolumet er oppgitt fra 2 til 4,85 kubikkmeter.

73,1 tonn veier Volvos nye lastemaskin EC750EL. Den har fått D16j-motoren på 509 hestekrefter. © Fredrik Saugstad

Brytekraft på 369 kilonewton og skuffekapasiteten fra 2 til 4,85 kubikkmeter. © Fredrik Saugstad

Motoren er steg 5-forberedet og har Eco-modus. Stigtrinn og grep er godt dimensjonert og markert med oransje lakk. © Fredrik Saugstad

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!