Administrerende direktør i Norsk Scania AS, Frode Neteland til venstre og Olav Stangeland er fornøyde med rammeavtalen.

Bakgrunnen for samarbeidet mellom de tre selskapene er felles eierinteresser.

Selskapene har i dag cirka 315 lastebiler, 80 av de med kran. Til sammen vil de kjøpe mellom 60-80 lastebiler i året. I tillegg kommer kjøp av servicetjenester. Det skriver Stangeland på sine nettsider.

På grunn av størrelsen på disse innkjøpene vil det bli skrevet rammeavtaler med to leverandører. Mandag var det avtalen med Norsk Scania AS som ble undertegnet på Stangaland.

- Når det er så mange lastebiler som skal kjøpes hvert år er rammeavtaler svært nyttige, sier Olav Stangeland som signerte avtalen på vegne av de tre selskapene.

En felles rammeavtale med helt tydelige standarder er effektivt og enkelt å forholde seg til, og dermed kostnadseffektivt. Lastebilene vi kjøper skal være så gode at vi får tak i de beste sjåførene, konstaterer Stangeland.

Avtalen med Norsk Scania er ikke bare en ordinær prisavtale på lastebiler, men en samarbeidsavtale der intensjonen er kostnadsreduksjon og utvikling.

En viktig del i avtalen er miljømålene, noe som ikke er vanlig i vår bransje. Dette innebærer blant annet at det føres et årlig miljøregnskap for hvert selskap.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!