De viktigste endringene er økt sporvidde for maksimal tippstabilitet. Det benyttes nå SAF Intradisc i offroad versjon med 2040 mm sporvidde og 1300 mm fjærsenter.

Det forteller bedriften selv i en pressemelding.

For å få maksimalt utnytte av dette har chassiset fått vesentlig mer rammebredde samtidig som vridningsstabiliteten har blitt forsterket ved å rekonstruere vitale deler av chassiset.

Samtidig som videreutviklingen av chassiset har pågått er det også gjort en facelift på Gullkant dumperen - Gullkant versjon 4.

Det er gjort konstruksjonsmessige endringer som bidrar til lavere egenvekt, samtidig som man kan se designendringer både under, på siden og på strølem.

Lavere egenvekt og bedre plass til maskiner

På undersiden er alle profiler plassert optimalt i forhold til belastning samtidig som profilens utforming er endret og stålkvaliteten er økt. Totalt bidrar endringene til lavere egenvekt.

Sideveggene har nå fått en ny design som gjøre bunnen bredere, slik at man lettere kan få plass til for eksempel en liten gravemaskin.

Bedre beskyttelse av hengsler

Strølemmen er nyutviklet med helt nedsenkede topphengsler. Dette bidrar til mer beskyttelse av hengsler samtidig som profilen blir helt slett på toppen. Designen er helt ny og fremstår som mer moderne enn tidligere.

Fra 1. desember er en demohenger på veien for kunder som ønsker å teste den nye modellen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!