Byggestart i 2015:: Stor utenlandsk interesse for E39-prosjekt i Bergen
Prosjektet vil starte opp i 2015 om alt går som planlagt og i 2020 skal 16250 meter ny E39 stå ferdig. Prislappen på 6,2 millarder (2012-nivå) kroner finansieres av bompenger og staten.
Utenlandsk interesseSelskap fra Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Portugal, Tyrkia og Irland fikk informasjon på engelsk om det store prosjektet.
Store kontrakterDe to store kontraktene i prosjektet er Svegatjørn - Fanavegen og Rådal - Nordås - Flyplassvegen. Den sørlige delen inneholder blant annet hele Lyshorntunnelen på ni kilometer og Skogafjellstunnelen lengst i sør pluss vegkryss og deponi i Endelausmarka
Kompliserte tunnelerTunnelsystemet i Rådals-området blir beskrevet som komplisert og utfordrende, med flere krysninger av tunneler inne i fjellet vest Laguneparken. Blant annet skal ny veitunnel krysse tett under Folldalstunnelen, som nå drives for bybanestrekningen Rådal - Flesland.
Aktuelt med rabattDe to store kontraktene vil bli lyst ut samtidig, med samme frist. Statens Vegvesen sier det skal gi entreprenørene noe mer tid på regnejobben enn vanlig, for å få til en god konkurranse.
Det er aktuelt å gi rabatt, dersom det viser seg at det er samme entreprenør som kommer best ut av konkurransen for både oppdragene. Samtidig åpnes det for en justering av dette, om selskapet ikke skulle ha kapasitet til å ta på seg begge entreprisene samtidig.
Konkurransen blir lyst ut etter at Stortigent har fattet vedtak i saken, forklarte prosjektleder Arne Eltvik under entreprenørkonferansen den 27. oktober.