Interiøret er komfortabelt og har det meste du trenger og litt til, men premiumfølelsen kunne vært høyere.

Varerommet måler 2,07 kubikkmeter, det samme som tidligere.

Enkel tilgang for innlasting av småting og lufting av med egen åpning av vinduet i bakluken.

Et sikkert tegn på at du er ute å kjører, i terrenget altså.

Den ganske nye Ssanyong Rexton W er her, bokstaven W står for «Work of art og World class», om du skulle undre.

Robust koreaner

Asiatiske superlativer til side, dette er fortsatt den mest robuste koreaneren vi har møtt, men med en del sentrale endringer. Under panseret sitter det ikke lenger en 2,7 liters femsylindret diesel, men en toliters rekkefirer.

Effekten har gått fra 186 hestekrefter til 155 og dreiemomentet som var på 402 Newtonmeter, er nå 360. Maks tillatt tilhengervekt med brems er gått ned fra 3,2 tonn til 2,6 tonn. Toliteren er et valg den norske importøren har gjort, for Rexton er fortsatt tilgjengelig med 2,7-liters diesel og 3,2-liters bensin i andre markeder.

Premium

Mindre motoreffekt, vekt og forbruk (14 prosents reduksjon i følge fabrikk) har gjort at prisen også har sunket.

Du kan kjøpe innstegsmodellen Classic med sekstrinns manuell for 329.900 kroner, mens den prøvekjørte Premium med femtrinns automat starter på 399.900 kroner.

Bra nivå

Det er dette nivået som DAF-importøren Autonor regner med å selge mest av. Her får du skinn, automat, oppvarmet ratt, elektrisk justerbare seter med minne, cruisecontrol, parkeringssensor bak og foran og tiptronic funksjon fra ratt. Av sikkerhetsutstyr følger Rexton bra med i timen og har som standard ABS, BAS, ESP, ARP, TCS, HDC, stålbjelker i dørene, fjernbetjent alarm. Utvendig får du med 18-tommers felger, rails, takspoiler, delt bakluke og stigtrinn, for å nevne noe.

Komfort, ikke sport

Støynivået er et av trumfkortene til Rexton, den er svært stillegående. Et av triksene som er brukt er varme- og støydempene glass foran, men det er lett å merke at hele bilen er godt støyisolert.

På veien er den satt opp for komfort, ikke for aktiv kjøring. Rexton er bygget på ramme, men den har uavhengig oppheng bak.

Milsluker

Styreresponsen er lettere amerikansk inspirert og er svært lett på rattet, men den er hastighetsavhengig. Følelsen er likevel at kjøredynamikken kunne vært bedre og særlig på en svingete landevei. Men som milsluker fungerer den utmerket. Den automatiske gearkassen på fem trinn er bygget med Mercedes-Benz-teknologi heter det i brosjyren. Den gir uansett en komfortabel tur med muligheter for å velge gear med knapper på rattet.

Innkoblbart

Firehjulstrekksystemet er innkoblbart i fart med en vribryter hvor du velger mellom 2H, 4H og 4L.

Stor og god

Bilen oppleves som stor og god, innvendig har man god plass bak til vareveggen og det skal ikke være noe problem å finne en god sittestilling for alle kroppsfasonger her. Den store premiumfølelsen i kupeen uteblir på grunn av materialvalg og utforming. Radioen kunne vært noe heftigere på en slik bil, for å nevne noe. Utvendig er de fleste enige om at den er blitt tøffere med barske linjer og en fin ny front med LED-stripe under hovedlyktene

Todelt bakluke hvor vinduet kan åpnes for enkel innlasting av småting, eller lufting på anlegget.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!