Førerplassen er komfortabel med masser av plass til setejustering. Utformingen ellers må vel sies å være svært asiatisk, men du har også alt du trenger i tillegg til at Rodius er svært stillegående.

Digert varerom på over 3000 liter bør romme det meste av pikkpakk.

Rodius har fått en tøffere front med nye lykter, grill og panser.

SsangYong-og DAF-importøren Autonor har hatt en heisatur de siste årene. Først ble de nye kjøretøyforskriftene innført og det spøkte for de varebiltilpassa modellene Rexton og Rodius.

Så kunngjorde GM at Chevrolet skulle kutte ut personbilmerket Chevrolet i Europa. Med nye flotte lokaler i Råde kom alt dette svært lite beleilig. Etter halvannet års fravær er SsangYong-bilene tilbake på grønne skilt og er bygget om av Lafinto på Gressvik.

Distinktivt utseende

MPVen Rodius kjenner vi fra tidligere med sitt sære utseende og romslige varerom. Den nye versjonen er langt mer «normal» å se på. Kanskje til og med litt tøff i trynet med amerikansk inspirerte lykter og grill. Bakenden har også blitt ny med et mer firkantet og distinkt utseende. Men i profil ser fortsatt denne store MPVen ganske snodig ut, særlig de delte bakre vinduene. Produsenten kaller selv designet for distinktivt, noe vi er enig i. Om man liker det eller ikke, er noe annet.

Forhjulstrekk eller AWD

Rodius tilbyr mye plass og relativt bra med komfort med en startpris på en classic 2WD fra 309.900 kr. En premium-versjon med 4WD starter på 389.900 kr.

Asiatisk komfort

Den store plassen, både bak rattet og i varerommet er uansett udiskutabelt. Rodius har hele tre meters akselavstand, noe som sier litt. Det er ikke mange varebiler man kan stille sitteputa i bakre posisjon og likevel stille vinkelen på seteryggen så mye bakover som på Rodius. Likevel savner vi mer høydejusteringsmuligheter, det føles som man sitter for høyt, selv om det er langt igjen til taket.

Materialvalgene er mange og dominert av plastikk, her kan man ikke være jålete, men bare ta det for det det er, nemlig svært asiatisk. Ergonomien ellers er ok med multifunksjonsratt og en egen liten spak for styring av cruisecontrol på høyre side av rattet.

Mindre motor

På veien føles den stor og duvende, men man får en avslappet og rolig kjørestil. Det er ikke noe poeng i å kjøre aktivt i svinger da styreresponsen ikke er så presis. men Rodius er en milsluker med god oversikt, komfortabel automat og ikke minst en svært god lydisolering. Forrige generasjon ble levert med en 2,7 liters turbodiesel på 165 hestekrefter, nå er den byttet ut til SsangYongs toliter på 155 hestekrefter og 360 Newtonmeter, hvor 190 av dem er tilgjengelig allerede ved 1000 omdreininger.

Mindre tilhengervekt

Det føles greit nok på den store bilen. Tillatt hengervekt med brems er nå satt til to tonn. Automaten på fem trinn har Mercedes-Benz-gener med en e-tronic-funksjon med gearskifting med knapper på rattet.

Bakenden har blitt mer firkantet og distinkt.

Instrumentpanelet kan minne oss litt om Toyota Previa, svært asiatisk, men det funker faktisk greit.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!