Disse baksetene koster 278.200 kroner, det er differansen mellom personbil og varebil på en Land Cruiser med automat. Da regner vi med at du trenger setene til noe mer enn å oppbevare hjelmen på. Baksetene må for øvrig få skryt for behagelig sittestilling med god plass og godt utsyn.

Om du vil ha japansk diger stasjonsvogn eller SUV og ikke har noe spesielt budsjett å gå etter, kan vi anbefale Landcruiser med hvite skilt. En GX automat med fem seter og skinn havner på 930.000 kroner. Bagasjerommet rommer 621 liter med rette vegger, skinner for bagasjesikring og surrekroker. Slår du ned baksetene øker volumet til 1934 liter.

LED kjørelys og LED nærlys har kommet med den nye fronten. Fjernlysene er fortsatt halogen.

Toyota Land Cruiser 3,0 diesel GX automat 5 seter med skinn.

Motor: 3,0 l D-4D rekkefirer

Effekt: 190 hk

0-100 km/t: 11 sek

Toppfart: 175 km/t

Dreiemoment: 420 Newtonmeter

Tankvolum: 87 liter

Gearkasse: 5-trinns automat

Pris fra: 921.300 kr

Pris varebil: 643.100 kr

Toyota Landcruiser har vært med oss siden 1996 i Norge og den har fortsatt sine faste tilhengere. Ikke minst i anleggsbransjen hvor bilen har flere egenskaper folk i høyvisibilitetsklær setter pris på.

700 som mål

Toyota Norge solgte 738 Landcruisere totalt i 2013. Siden 1996 har de solgt 16.171 eksemplarer.

Målet ute dette året (2014) er 700 biler.

10-prosent

I følge Toyota er det en stabil 10 prosents andel som blir solgt som personbiler, resten er varebiler.

Denne gangen fikk vi låne en 10-prosentsbil, en personbil som ville ha kostet oss fra 921.000 kroner og opp mot millionen

Annerkjent japaner

Etter en uke bak rattet på siste versjon av den japanske SUVen, blir vi fort vant til en komfortabel og avslappet kjørestil. Det i tillegg til anerkjennende nikk og nysgjerrige som kommer bort for å høre om hvordan den er å kjøre. Det er jo ikke akkurat dagligdags at man kjører en Toyota og opplever dette.

KDSS

Skal du ut i terrenget har Toyota innført KDSS, et nytt hydraulisk system som justerer stabilisatorstaget. Det gir igjen mulighet for lang fjæringsvei ved offroadkjøring, men om du skal tilbake på veien strammer systemet til slik at bilen blir fastere igjen. I tillegg har du du MTS (justerbar antispinn), Crawl Control (cruise control for terrengbruk i lavgear) og kraftfordeling på enten 60/40 eller 40/60.

Robust og tøff

Nye detaljer i front med LED kjørelys og LED nærlys og bak finner vi nye baklys med kromlist over skiltet. Det er dette som kan summere opp faceliften utvendig. Utseendet til Land Cruiser har vel ikke blitt kalt pent av så mange, tøft og robust er mer dekkende adjektiv.

Interiøret

Skal vi utsette noe på interiøret, må det bli noe manglende ergonomi som følge av knapper og brytere som er spredd litt rundt midtkonsoll og ratt. Men utstyrsmengden er det ikke noe å si på. Sittestillingen er også god og her skal alle finne god plass bak rattet, mener vi.

Du kan trekke tre tonn, du kommer deg frem stort sett overalt og du sitter høyt, godt og oversiktlig.

Enda større?

Om dette ikke er stort og tøft nok kan du bestille den svært politisk ukorrekte Land Cruiser 200 med fireliters V8 bensinmotor med 281 hestekrefter og en startpris på 1,2 millioner kroner. Garantien er uansett på fem år eller 160.000 kilometer.

Bakenden har fått nye baklys og kromlist over skiltet.

Bak rattet finner vi nye ting som nytt lydanlegg fra JBL med 14 høytalere, ny layout på Navi, bluetooth-telefon og streaming. Varme i rattet er nytt. Betjeningspanelet for 4WD og luftfjæring er også nytt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!