Dobbel-cab-baksetet, med dette oppsettet er det plass til syv relativt fornøyde arbeidere.

Transit chassis med førerhus-programmet tilbyr i dag 5 lengder med enkelt førerhus (L1-L5) og fire med dobbelt førerhus (L2-L5) med totalvekter fra 3,1 til 4,7 tonn.

Ford vil også tilby et firehjulsdriftsystem på nye Transit som har full integrering med elektronisk stabilitetskontroll og antispinnsystem.

Utvidet serie av chassis med førerhus

Kombi og Jumbo

Serien av Transit chassis med førerhus inkluderer nå et et dobbelt førerhus med plass til opptil 7 personer, og en forlenget L5 "Super Jumbo", som er den lengste Transit-modellen som noensinne er bygget.

11,5 kubikkemeters kassebil

Med enkelt førerhus tilbyr L5-modellene en lastelengde på over 5.2 m og et varerom på 11.5 m2 med fabrikkmontert karosseri.

Med en total lengde på 7797 mm har kassebilen en snudiameter på 15,6 meter.

Chassis i fem lengder

Transit chassis med førerhus-programmet tilbyr i dag 5 lengder med enkelt førerhus (L1-L5) og fire med dobbelt førerhus (L2-L5) med totalvekter fra 3,1 til 4,7 tonn.

I tillegg til det fabrikkmonterte lasteplanet gir dette en idéell plattform for skap, tippvogner og andre skreddersydde løsninger som spenner fra kjølevogner og mobile verksteder til redningsbiler og campingbiler.

Trekker 3,5 tonn

For trekking av tilhengere gir 350 HD og 470-modellene en imponerende kapasitet med tilhengervekt på opptil 3,5 tonn og dermed en vogntogvekt på 7 tonn.

Syv personer pluss varerom

Med utgangspunkt i regulære Transit-modeller bygges det varebiler med dobbelt førerhus som gir plass til inntil 7 personer og rommelig og sikret varerom.

I alt tilbys det tre karosserivarianter, fra L2 med mellomhøyt tak til L4 H3 "Jumbo" med forlenget akselavstand, høyt tak og dermed et lasterom på 10,6 m3.

4x4

Ford vil også tilby et firehjulsdriftsystem på nye Transit som har full integrering med elektronisk stabilitetskontroll og antispinnsystem.

Elektrisk styrt

Det nyeste 4x4-systemet er fullt ut elektronisk styrt og bruker en høyytelses elektrisk pumpe og 4x4- clutch for å fordele tilgjengelig dreiemoment til alle fire hjul.

Dette kan variere fordelingen mellom for- og bakhjul fra 0:100 til 100:0 avhengig av signaler fra kjøretøy og sjåfør.

Standard AWD

To forskjellige kjøremodus er tilgjengelig, med standard AWD Auto 4x4 som passer for de fleste kjøreforhold, der 4x4-systemet automatisk fordeler dreiemomentet til forhjulene i henhold til kjøreforhold og motorbelastning.

Eller låst 4x4

Låst 4x4-modus bidrar til økt veigrep under mer ekstreme kjøreforhold, som i dyp sand og snø.

Dette aktiverer 4x4-systemet fra stillestående, låser 4x4-drivlinjen for å gi umiddelbart veigrep til forhjulene med lik fordeling av dreiemomentet til begge sider. For å sikre optimalt veigrep overvåker systemet kjøretøyet og kjøre-input, og kan styre opptil 100% dreiemoment til forhjulene.

4x4 drivlinje vil være tilgjengelig på et bredt spekter av Transit varebiler og chassis med førerhus-modeller.

- Med et utvalg på over 450 versjoner, multiplisert med tilgjengelig utstyr, vil nye Transit kunne løse det som finnes av transportoppgaver i de klassene de forskjellige Transit-variantene dekker, avslutter Johnny Løvli, hos den norske Ford-importøren.

Med utgangspunkt i regulære Transit-modeller bygges det varebiler med dobbelt førerhus som gir plass til inntil 7 personer og rommelig og sikret varerom. I alt tilbys det tre karosserivarianter, fra L2 med mellomhøyt tak til L4 H3 ¿Jumbo¿ med forlenget akselavstand, høyt tak og dermed et lasterom på 10,6 m3.

Chassis-cab L5 kan sikkert friste de som frakter lange materialer og rør. Lastegulvet er flatt og alle sidelemmene kan legges ned.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!