Mild vinter i vest

Nedgangen i saltmengdene forrige sesong må først og fremst tilskrives en halvering i Region vest.

- Reduksjonen i saltforbruket på Vestlandet forrige vinter skyldes en mild vinter, sier seksjonssjef i Statens vegvesen Øyvind Haaland.

Vil øke igjen

Han minner om at over tid vil flere strekninger bli definert med bedre driftsstandard, noe som vil trekke i retning av mer saltbruk. Man skal derfor ikke være overrasket over at saltbruken igjen øker i normalvintre.

Vinterdriften skal sørge for best mulige kjøreforhold. Salting, strøing og brøyting skal holde vegene åpne og sørge for at bilistene og transportørene kommer sikkert fram til rett tid, heter det fra Statens vegvesen.

Mer brøyting i fjor

Statens vegvesen har som mål at det ikke skal brukes mer salt en nødvendig. Snø, slaps og is skal i hovedsak fjernes med mekaniske metoder.

19,4 millioner kilometer

Vinterdriften utføres av entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Ifjor tilbakela entreprenørerne19,4 millioner kilometer med brøyteplogen for å holde standarden på vegene oppe mot 18,7 millioner brøytekilometer året før.

Sandforbruket på 575.000 tonn var to prosent lavere enn vinteren før.

Statens vegvesen har som mål at det ikke skal brukes mer salt en nødvendig. Snø, slaps og is skal i hovedsak fjernes med mekaniske metoder.

Diagrammet viser forbruk av salt og sand samt brøytelengde 2010-2014

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!