Citroën Jumper blir i disse dager lansert med firehjulstrekk fra Dangel.

Modellen vi fikk prøvekjøre hadde det forrige utseendet, men kundene som bestiller Jumper vil få det oppdaterte utseendet med nye lykter og front.

Bilen er klar for norske kunder i disse dager.

19 centimeters bakkeklaring

Bakkeklaringen er på 19 centimeter, noe vi fikk bruk for i testløypa ved Vålerbanen.

Adaptivt

4x4-systemet er adaptivt og det kontrollerer kontinuerlig kraften som blir levert til bakhjulene, men vil favorisere fremhjulstrekk på vanlig underlag.

Kraften fordeles automatisk ved en viskosekobling og vekten på systemet er 150 kilo.

Jumper leveres også med dipperensialsperre bak, noe vi fikk bruk for et par ganger i den våte gjørma.

2,2 HDi-motor

Kassebilen kommer med 2,2 HDi-motor på enten 130 eller 150 hestekrefter.

Karosseritypene blir L1-3, H1-3, men ESP kommer først i 2015.

Ellers blir den levert med DAB-radio, ryggesensor og LED-lys foran.

Importøren tar nå inn de tre modellene, Berlingo, Jumpy og Jumper med firehjulstrekksystemet fra Dangel.

Satsing

I følge Ranveig Sonju, kommunikasjonssjef i Citroën Norge, skal det nå satses på nyttekjøretøyene, og særlig på de med firehjulstrekk.

I Norge blir 40 prosent av de solgte bilene i dette markedet, levert med firehjulstrekk.

Norge viktig for Dangel

Anton Pagniez, i Dangel, forklarer at av 2700 produserte kjøretøy med firehjulstrekk i året, går 65 prosent til det norske markedet.

Vi fikk herje skikkelig med den store kassebilen i terrengløypa ved Vålerbanen. Jumper klarte seg fint, som småsøskene Berlingo og Jumpy.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!