Erik Johansen er på en av sine første turer med ny asfaltsemi. Han kaller den allerede for vidundersemien.

Svake veiskuldre finnes det mye av i Norge. Hvert år går tippsemier på siden under asfaltarbeid. Det kan det bli en slutt på.

Fire manometre på siden av kassa viser temperaturen på asfalten. Tatra Norge går hardt ut og garanterer landets varmeste asfalt for dem som velger å investere i Fliegl sin asfaltsemi.

- Sikkerhetsmessig er dette fantastisk, utbryter Petter Knoph, bas på asfaltlaget til Veidekke på Senja. Han har opplevd asfaltsemier som velter under tipping av lass på ujevnt underlag og nå har han sett hvordan man kan eliminere den risikoen.

Nylig ble den første semien med Fliegl sitt asfaltpåbygg overlevert fra Tatra Norge til A. Pedersen & sønn AS. Vi ble med sjåfør Erik Johansen på en av de første jobbene for å se den i aksjon.

Ved hjelp av ryggekamera styrer han matingen via skjermen, eller på utleggerens anvisninger. Han er lovet en fjernkontroll som mannskapet på utleggeren kan betjene, men den er ikke på plass riktig ennå. Da blir det enda enklere å levere.

En bryter

- Hele lossingen betjenes via en bryter på dashbordet. Først skyves halve lasset av ved at fremste halvdel på kassen skyves bakover av et kraftig stempel og deretter overtar et nytt stempel som dytter frontveggen videre til kassen er tømt, forklarer han.

- Fordelen med denne løsningen er spesielt stor i underganger og tunneler, slår Knoph fast, mens han overvåker lossingen.

Han målte 17 cm dype spor i veibanen han nå skal asfaltere opp og forteller at han syns semiene krenget ubehagelig mye da de losset i det området.

- Jeg var i utgangspunktet skeptisk til om dette ville fungere. Å skyve av 30 tonn krever store krefter, men lasset leveres jevnere her enn på en vanlig tippsemi. Dessuten er det enklere å stanse matingen om noe skulle inntreffe. Det er ikke alltid like enkelt med en tippsemi som står rett til værs, sier han.

Skepsis

Selv om Johansen har kjørt settet i under en uke, har han møtt mye skepsis blant kolleger. Mange har liten tro på skyvesystemet. Det å presse ut 30 tonn masse høres nok tungt ut for mange. Tiden vil vise hvor mye og hvor lenge semien orker jobben den er satt til. Men systemet er vel utprøvd andre steder.

Jarl Tore Johansen i Tatra Norge forteller om sin sveitsiske kollega som solgte 60 stykker, rimelig kjapt, da den ble lansert der nede.

Ikke bare asfalt

Fordelen med Fliegl sin løsning er at man kan kjøre andre typer masser også. Det kan være greit når asfaltsesongen er relativt kort, slik som i hjemtraktene til A. Pedersen & sønn. Egenvekten på asfalthengeren er 11 400 kg, noe høyere enn hos en del konkurrenter. Litt av vekten skyldes isolasjonen i både bunn og vegger.

- Denne semien leverer varmere asfalt enn det andre klarer. Det betyr økt kvalitet, fastslår Einar Gullesen i Tatra Norge.

Les også: Tatra på skinner

- Dette er fremtiden. Det tror jeg absolutt, sier Petter Knoph i Veidekke.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!