Tatra produserer bedre enn dumpere på slike anlegg, hevder importøren.

- Vårt inntrykk er at Tatra er mer effektive enn dumperne, men jeg vil gjerne se dem på et mer normalt anlegg enn her på Rombak stasjon før jeg konkluderer, sier produksjonsleder hos PEAB, Jan Mollberg.

750 meter med tog og mange tusen tonn tungt. Da skal sporet gjennom anleggsområdet helst være ryddet.

Her er det bratt. Veldig bratt...

Krzysztof Sledz (t.v.) og Rafal Zieba kjører Tatra for den norske importøren på heltid. Utfordringene står i kø på Rombak stasjon der det er både bratt og trangt. Langt der nede, i bakgrunnen, kan du skimte jernbanesporet og opplastingsplassen.

- De virker bedre enn jeg trodde, slår produksjonsleder i PEAB, Jan Mollberg, fast.

Han hadde knapt hørt om Tatra før han fikk fire stykker i fanget, som skulle kjøre om kapp med leddstyrte dumpere.

Hjulløft

- Tatra har en stor fordel der det er bratt, mener han. Her på Rombak er det både trangt og bratt. Sjåførene forteller om bakketopper der de to fremste akslingene hang i løse luften da de første lassene skulle fraktes opp fra jernbanesporet. Andre steder måtte de rygge opp for å få med seg lasset. I dag er anlegget litt mer strukturert og tilkjørt.

Fornøyd

Mollberg sitter igjen med et inntrykk av at Tatra gjør en mer effektiv jobb enn man klarer med en dumper, men sier han gjerne vil se bilene i aksjon på et mer normalt anlegg før han konkluderer. - Men fornøyd er jeg absolutt. De kommer seg opp på steder der dumperne sliter, fastslår han.

Malmtog

Trafikken er stor på sporet som nå skal bygges ut med krysningsspor i nesten en kilometers lengde. ARE-toget med sine godsvogner og malmtogene fra Kiruna passerer jevnlig. For tiden jobber anleggsgjengen her oppe fra to om natten til to på dagen. Snart skal de i gang med 72-timers økter på anlegget. Togtrafikken bestemmer og arbeidet skal avsluttes nær sporet en halv time før toget kommer. Et malmtog på flere tusen tonn stanser ikke for noe.

Bratt

Tatra Norge velger å leie ut demobiler med sjåfør på større anlegg, for å demonstrere produktiviteten til disse bilene. Her på Rombak er det tre av dem, pluss en kundebil fra A.Pedersen & sønn. De polske sjåførene Krzysztof Sledz og Rafal Zieba tar hånd om to av bilene. De bare gliser når de forteller om utfordringene her i det bratte terrenget.

På filmen kan du se dem krabbe opp en av bakkene fra jernbanesporet, trolig med over 30% helning.

369 millioner kroner

Det omfattende arbeidet med nytt krysningsspor er beregnet å koste 369 millioner kroner.

Dagens krysningsspor på 550 meter skal forlenges til 1120 meter, slik at malmtogene på 750 meter skal kunne møte hverandre. I tillegg til arbeidene på Rombak, foregår det omfattende utbygging flere andre steder på Ofotbanen i disse dager.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!