De som enda ikke har innført DAB i hytta, har likevel en plan. Som hos LiuGong-maskinene som vil få digitale radioer fra neste år.

Norge er det første landet i verden som har besluttet å slukke FM-nettet. Utviklingen i andre land går i samme retning, men ikke like raskt. Danmark har satt sluttdato og Storbritannia skal sette sluttdatoen i nær fremtid. Sverige har sagt de skal slukke FM-nettet i 2022 og utreder nå hvordan prosessen med digitalisering skal forløpe. Nederland og Tyskland digitaliserer radioen og deres naboland utreder en overgang. Den Europeiske Kringkastingsunionen (EBU) har gått ut med en melding der de anbefaler medlemslandene å digitalisere radio og bruke DAB+ som standard.

FM-nettet i Norge slukkes i 2017. tidligst, og senest i 2019. I den forbindelse spurte vi noen maskinimportører om deres planer for å unngå radiostillhet:

Hesselberg Maskin, Thomas Edardsen, salgs- og markedsdirektør:

Vi tilbyr i dag DAB-radioer til de som forespør det og ettermonterer da disse på vårt verksted under klargjøring av maskinene. Vi vil selvfølgelig vurdere hva vi kan tilby våre kunder som har eksisterende maskiner i felten med gammel radioteknologi. Samtidig er det lenge til 2017 og når man ser på utviklingen innen musikkavspilling har det vært en rivende utvikling de siste årene. Det er ikke lenge siden det var et krav om at vi skulle levere radioer med CD-spillere av god kvalitet, en periode ønsket mange MP3-spillere, for 1-2 år siden var det viktig med Bluetooth-tilkopling osv. På mange av maskinene våre er det i dag integrerte fabrikkmonterte robuste radioer med egen AUX-tilkobling med USB plugg for smart-telefon og evt. musikkspillere. Dette ser ut til å være den beste og billigste løsningen per dags dato og tiden der vi byttet radioer i alle gravemaskiner er enn så lenge forbi.

Hako Maskin, daglig leder, Terje B. Lien:

Vi har bedt fabrikken om å levere DAB-radio fra og med neste år i alle maskiner.

Hymax, salgssjef, Stig Hågensen:

Vi har startet med å montere DAB-radio i våre maskiner allerede, både Kubota og Hyundai.

Giant kommer så snart vi får frem riktig radio. De nye radioene er litt lengre, og må følgelig passe i konsollene på Giant.

Nasta, teknisk sjef, Knut Gaarde:

Hitachi Construction Machinery kommer snart til å teste en løsning på serie 5 maskiner. Vi monterer inn en Alphine Dab-adapter som går via FM-båndet på den originale radioen, noe som egentlig kan monteres på alle radioer. Neste modell kommer med Dab.

Pon, markedsdirektør, Espen Paulseth:

Pon har kjørt DAB som standard siden februar

A-K Anleggsmaskiner, direktør Henrik Schiller:

Dette har vi ikke tatt stilling til enda, men vi monterer allerede DAB-radioer i noen maskiner.

Volvo Maskin, markedsdirektør, David Kristianslund:

Hjullastere og dumpere leveres med DAB+ som standard i Norge. Maskinene bestilles uten radio fra fabrikk og så monteres DAB+ i forbindelse med klargjøringen her hjemme. Gravemaskinene leveres med fabrikkmontert FM-radio som standard. Dette fordi det er montert fjernkontroll til radio i armlene på førerstolen og denne virker kun sammen med den fabrikkmonterte FM-radioen. Kunden kan få levert maskinen med DAB+, men da må betjening via fjernkontrollen fravelges.

Positivt av maskinfolket

Det at så mange av importørene allerede har innført DAB-løsninger overrasket oss positivt.

Tall fra medietilsynet viser at de norske lastebilimportørene ikke leverte en eneste bil med fabrikkmontert DAB-radio i 2012. Om det fortsetter kan det bli mye ettermontering om noen år. Hos varebilimportørene har pipa, eller radioen, fått en annen låt. Volkswagen nyttekjøretøy er flinkest i klassen og leverte 2270 varebiler med DAB-radio i 2012 og tallet for 2013 er ventet å havne på rundt 2500. Ford regner med å levere 600 Transit Custom med DAB-radio i 2013. Toyota leverte 150 Landcruiser med DAB i 2012. Volkswagen personbiler kommer dessuten med DAB+ som standard fra 2014, noe de er først ut med av alle bilimportørene.

Nasta monterer allerede adaptere på sine gravere, neste år kommer det fabrikkmontert DAB-radio.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!