Modellene skal i følge pressemeldingen bruke langt mindre drivstoff enn de foregående modellene.

Isuzu-motor

Motoren er nå en Isuzu 5,2-liter firesylindret vannavkjølt turbodiesel på 113 kiloWatt eller 154 hestekrefter.

Steg IIIB-motoren skal sørge for en toppfart på 39 kilometer i timen og HST-systemet, som automatisk velger gear for kjøring og arbeid, gjør at maskinene har et lavere forbruk.

20 prosent reduksjon

Under graving skal forbruket være redusert med 20 prosent, i følge Hitachi.

Et ECO-display i førerhytta viser når hjullasteren kjøres økonomisk slik at den sparer drivstoff.

Auto-stopp

Som tilvalg kan du få auto stopp-funksjon, som stopper motoren et minutt etter maskinen har stått i nøytral med parkeringsbremsen på. HST-systemet gir føreren valget mellom to fremdriftsmoduser. Standard-modus brukes ved vanlig kjøring på flatt terreng, mens power-modus brukes under tyngre oppgaver hvor man også trenger bedre grep.

TCS

Maskinene bruker også TCS-systemet som skal forhindre at hjulene glipper i snø eller gjørme. Dette blir mest aktuelt på lettere oppgaver og kan være med på å redusere dekkslitasje og drivstofforbruk.

Komfortøkning

Førerhytta har blitt mer komfortabel med bedre sikt, ryggekamera, mer lagringsplass for matboks og drikke og bedre lydisolering. Om maskinen går innendørs med avfall, kan den bestilles med dobbel AC-filter.

Vedlikeholdsvennlig

Alle smørepunkter og oljenivåer kan nås fra bakkenivå og en radiator som skal være ekstra lett å rengjøre, er punkter som skal gjøre daglig vedlikehold enklere. Hitachi ser for seg at maskinene blir ideelle for en rekke arbeidsoppgaver og særlig populære hos utleiefirmaer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!