- Vi har tatt med oss to asfaltlag, to asfaltleggere, tre valser, fres, limeutstyr, tre lastebiler og én lagsbil på båt fra Harstad til Longyearbyen. Arbeidet startet i midten av juli, og skal ferdigstilles i august, sier Thor-Willy Hansen, avdelingssjef i Harstad.

Lemminkäinen skal, på oppdrag fra Avinor, reparere setningsskader på rullebanen til Svalbard lufthavn. I tillegg skal det lages ny oppstillingsplass og taksebane for helikopter, og gjøres oppdrag for Bydrift i Longyearbyen.

Pakker inn asfalten på båtreisen

- Vi skal frakte og legge 3500 tonn asfalt før vi er ferdig. De store avstandene skaper utfordringer. Fra asfalten er lastet i båt i Tromsø tar det tre døgn før den ankommer Longyearbyen. Asfaltmassen oppbevares i lasterom på båt, som pakkes inn i filt- og isolasjonsmatter for å gjøre varmetapet så lite som mulig, sier Hansen.

Men når lasterommet åpnes og utlastingen begynner, da haster det med å få lagt asfalten.

- Det er jo et arktisk klima på Svalbard, og selv om det er sommer er ikke temperaturen høyere enn syv til åtte grader. I tillegg er det sterk vind, så det blir en rask nedkjøling av asfaltmassen og utstyret, sier Hansen.

Det er imidlertid ikke første gangen arbeidslagene fra Harstad gjør en jobb på Svalbard.

- Flere har vært med hele tre ganger tidligere, og alle synes dette er helt supert. En spennende opplevelse å få være med på, sier Hansen.

I juli og august har asfaltoperatører fra Lemminkäinen Norges avdeling i Harstad gjennomført verdens nordligste asfalteringsoppdrag.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!