Terex Trucks lanserte i juli 30-tonneren TA300 i Tier 4 final-versjon.

I august startes produksjonen av TA400, som også vil møte de siste kravene fra US Enviromental Agency, Tier 4 final, som er tilsvarende euro 6-standard.

Scania-drift

Terex Trucks benytter seg av Scania-motorer og systemet behøver ikke dieselpartikkel filter, DPF. Dette reduserer vedlikehold og forbruk, i følge pressemeldingen.

Ved å bruke siste generasjons SCR-, EGR- og VGT-systemer, i tillegg til en DOC-katalysator, økes effektiviteten av SCR-prosessen. Det er dette som gjør at Terex Trucks kan møte utslippskravene i Nord Amerika.

Samtidig med å møte de siste utslippskravene, introduseres CAN-kontrollert eksosbrems på maskinene deres. Det skal forbedre reaksjonstid og ytelse av retardereffekten og øke effekten av etterbehandlingssystemet på utslippet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!