Samtidig som markedene i Nord Amerika og Europa forbedrer seg, fører nedgangen i etterspørsel i Kina til at det totale salget til Volvo CE minsker med ni prosent i andre kvartal.

Akselererende nedgang

Kina er fortsatt verdens største marked for anleggsutstyr, nedgangen har vært rask og akselererte gjennom det andre kvartalet. Volvo CE måtte derfor være raske med å nedjustere produksjon og lagerbeholdning slik at det skulle tilsvare etterspørselen.

Solid oppgang i USA og EU

Bak det negative tallet er det likevel positive faktorer. Som et salgsoppsving på 25 prosent i Nord Amerika og 11 prosent oppsving i Europa, sammenlignet med andre kvartal i 2013.

Mindre marginer

Netto salg gikk fra 16,019 i andre kvartal 2013 til 14,624 milliarder svenske kroner etter andre kvartal i år. Inntekten gikk også ned, til 751 millioner fra 1,324 millioner svenske kroner for samme periode. Marginene har gått fra 8,3 til 5,1 prosent. Fortsatt er det lav etterspørsel på stort gruveutstyr, samtidig som salget av mindre og kompakt utstyr er relativt høyt.

Volvo CEs resultater for andre kvartal 2014.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!