Når hjulene graver seg rett ned, kommer man ikke opp uten hjelp.

Men man gir ikke opp, gjør man vel? Blir nok bedre med lass på.

Nytt sandtak, nye muligheter.

Løfteboggi er ikke verdt så mye når omtrent hele ramma ligger nedpå.

Scaniaselger Geir Kristiansen i Tromsø, beholdt humøret til tross for at testpanelet møtte noen ekstra utfordringer denne kvelden.

Stein-Harry Johansen disponerer en del sand og er i tillegg svoren Scaniakunde. Spørs om ikke den opprinnelige planen hans var å kjøre oss så fast at vi måtte etterlate testbilen i sanddynene hans...?

Nyansatt distriktssjef i Scania, Jørn Nystrand, lot seg ikke stresse av at understellet på demobilen var pakket fullt av sand.

Geir Kristiansen gir opp. Han tipper lasset og tilkaller hjullasteren.

Det tok liksom ikke tak...

Lenkegjengen kobler på igjen. En annen gang er det kanskje Scaniaen som må hjelpe hjullasteren.

Geir Kristiansen innser at morgendagen går med til å spa sand fra understellet på demobilen.

Utgangspunktet for vår uhøytidelige minitest var en ledig kveldsstund, en demobil, en selger uten hemninger og en trivelig Scaniakunde med eget sandtak.

Med Scanias nyansatte distriktssjef i Tromsø, Jørn Nystrand, i passasjersetet, satte vi optimistisk kursen mot Breivikeidet og den store sandkassen til Stein-Harry Johansen.

Klaring

Scania G490 4x4+2 er en fjellgeit, men trives best på fast underlag, skulle det vise seg.

490-motoren er den foreløpig største du kan få på denne type bil, på grunn av forakslingen som trenger en del ekstra plass. Bakkeklaringen er også 18 centimeter høyere på denne enn en normal anleggsbil.

Vugge

Innvendig ser den ut som Scania flest, med Opticruise som kan kjøres manuelt, i automat eller i offroadmodus. Da har du også tilgang til vuggefunksjonen, som vi forøvrig fikk testet fullt ut. Løfteboggien er elektrohydraulisk, men løftet etter vår mening litt for lite til å tillate 4x4 å få fritt spillerom når underlaget ga litt etter.

Slings

Vi havnet nemlig fort i den situasjon at vi trengte forklaringer på hvorfor vi ikke kom av flekken, da vi kjørte inn mellom sanddynene til Stein-Harry Johansen.

Han bare gliste, som vanlig, og hadde forberedt seg godt med hjullaster og kjettingslings.

Vi innså det fort. Underlaget ble for bløtt for oss denne gangen.

På stedet hvil

Vi ville ikke gi opp heller, så vi lastet like godt fullt med sand og satte kursen inn i enda et sandtak. Vi grov oss ned der også, men for store gutter er det litt viktig å forsøke alle muligheter før man gir opp. Så vi ble stående der ganske lenge, mens vi byttet på å sitte bak rattet. Da sistemann var ferdig sto bilen på samme sted som førstemann begynte.

Så kom Stein-Harry med hjullasteren og slingsen igjen...

Luftfjæring

- Dette er egentlig en sørnorsk bil, mener selger Geir Kristiansen og sikter til bladfjæringen.

I Nord-Norge er det bare luftfjæring som duger på denne type anleggsbil.

Han har solgt åtte av denne typen, så han vet hva han snakker om.

- Kundene her nord spanderer de 40 000 kronene ekstra, slår han fast.

Underlag

Han har likevel håp om å bli kvitt en bladfjæret demobil, selvsagt litt avhengig av hvordan denne artikkelen blir seende ut til slutt. - Det kan bli mye rabatter etter denne runden, innser han og flirer av de siste timenes begivenheter.

Vi tror vel ikke han trenger å frykte det. Scania 4x4+2 er fortsatt en fjellgeit.

Så lenge det er noenlunde fast underlag, vel å merke.

Brøytebil

Som brøytebil er den uovertruffen, mener Geir og forteller om en tilsvarende som har gått i årevis på Senja. På de kanskje mest ekstreme vinterveiene i landet.

- Bilen er ferdig forberedt fra fabrikk med buffer for brøyteutstyr og brøytelys. I tillegg til dobbel ramme, selvsagt. Det er et must.

Med underliggende skjær får du gjort jobben, mener han.

Euro6

Noen vil ha styrbar danskerumpe på denne type bil. Andre vil ha gearkasse fra Allison.

Nå får du også gleden av å kjøre Euro6 motor, der hele dieselsystemet er oppvarmet. Dieselfiltrene kan forvarmes i 30 sekunder på maks effekt for å unngå kaldstart på dager med mange minusgrader.

Noen er fortsatt skeptisk til Euro6, men her nord handler det mest om pris. Hva det kommer til å koste.

Senja

Skal du kjøre mest i løs sand, bør du forhandle frem gode rabatter før du kjøper denne versjonen. Da finnes det trolig andre bilmerker som gjør akkurat det bedre.

Vi fikk uansett testet den såpass at vi kjente på potensialet.

Men lastebiltester av journalister med manglende kjøretrening blir som de blir.

Derfor satser vi heller på en tur til Senja til vinteren, for å snakke med dem som kanskje vet mest om denne bilens fortreffeligheter. Først da skal vi konkludere.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!