- Vi sitter igjen med én entreprenør og i realiteten ingen konkurranse. Dette betyr at vi må gjennomføre prekvalifiseringen på nytt, sier prosjektleder Bård Nyland.

De to entreprenørene som meldte seg på konkurransen, kan også være med når prosjektet lyses ut for andre gang.

Møter bransjen i neste uke

Før gjennomføring av ny runde, skal Statens vegvesen møte entreprenørbransjen, for å få svar på hvorfor interessen for E6 Helgeland nord var såpass lav som den var.

- Vi må finne ut hvor skoen trykker, slik at vi kan gjøre prosjektet attraktivt for flere aktører. Etter møtet skal vi beslutte rammene for ny utlysning, og få prosjektet ut i markedet igjen, sier Nyland.

Møtet med entreprenørbransjen skjer onsdag i neste uke.

Ferdig innen 2020

Helgeland nord er det første av i alt tre delprosjekter i vegpakken E6 Helgeland, som innebærer bygging og utbedring av vegen mellom Nord-Trøndelag grense i sør og Bolna, ved Saltfjellet, i nord.

- Ferdigstillelse av hele prosjektet er forutsatt å skje i 2020, og det er et mål vi fortsatt styrer mot. I nord kommer vi i gang litt senere enn planlagt, i bytte mot at vi sikrer bedre konkurranse, og dermed også en bedre pris og en best mulig E6 gjennom Helgeland, sier Bård Nyland.

Prosjektet skal i utgangspunktet gjennomføres med en vegutviklingskontrakt, som innebærer at entreprenøren både skal prosjektere og bygge ny veg, samt sørge for drift og vedlikehold på en lengre strekning etter ferdigstillelse.

Les også: Informasjonsmøte om kontraktsopplegg E 6 Helgeland

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!