En av de gamle pressene på Werk Hannover, presser med en kraft på 85.000 kiloNewton og er stor som en boligblokk.

Slik starter livet til en Transporter, metallruller på hundrevis av tonn.

Volkswagen lager sine Amarok og Transportere her i Hannover på det de kaller Werk Hannover.

Presser delene samme sted

Ikke alle bilfabrikker gjør metallarbeidene på samme sted, men det gjøres her i Hannover. Digre ruller med stål ankommer fabrikkens egne stålpresseavdeling og blir presset til de forskjellige karosseri- og chassisdelene. I 2013 produserte fabrikken i Hannover 128.000 Transporter T5 og 25.000 Amarok.

10.900 arbeidere

Totalt jobber det 10.900 mennesker på fabrikken, 6.100 I produksjonen, 4.100 i forskjellige stillinger i administrasjonen og 700 lærlinger. Gjennomsnittlig produksjonstid på en bil er 45 timer, litt avhengig av kompleksiteten og ekstrautstyr.

Bygger ny fabrikkdel

Nå skal en ny presselinje installeres, den er så stor og tung at de bygger en ny seksjon på vestsiden av fabrikken. Modellen er en Schuler Servo-Pressenlinie PXL 91, hvor 91 beskriver den totale pressekraften på 91.000 kiloNewton, eller 9100 tonn. Pressa er 94 meter lang og 24 meter bred og veier 3300 tonn, like mye som 1740 Amarok. Den gamle pressa har en presskraft på 85.000 kiloNewton, til sammenligning

40.000 tonn masse

For å installere en slik servopresse må man fundamentere godt, 40.000 tonn masse har blitt gravd ut for å få plass til de 21.500 kubikkmeterne med armert betong, 5000 tonn armeringsjern, 8500 kvadratmeter med stålplater og 2,5 kilometer med rørledninger.

Mindre vibrasjoner

Fundamentet blir 2,5 meter tykt, noe som er en meter tynnere enn fundamentet til den gamle pressa. Pæler på 80 centimeter i diameter går 35 meter ned i bakken og vil føre vibrasjonene bort fra produksjonsgulvet. Vibrasjonene i dag kan føles av beboere i nærheten og dette vil dermed bli mindre merkbart i følge Volkswagen. Prosjektet vil ta 32 måneder fra start til slutt.

Slik blir den nye pressa når den står klar. Maskinen er 94 meter lang og 24 meter bred.

Robotene går til verks på karosseriet, her monteres tak og andre karosserideler.

I andre enden av Werk Hannover, er en ny T5 på vei til å se dagens lys.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!