Øystein Borger, maskinfører av «Guffen», følger med på dybde og retning.

«Guffen» er i følge Asfalt Remix den første fresemaskinen, som dette, i Norge med diamanttenner. Levetiden øker da fra 25.000 kvadratmeter til opp i mot 500.000 kvadratmeter.

Øystein sjekker stadig tykkelsen på kanten. Det er strenge krav her inne, men til gjengjeld er det ingen forstyrrende trafikk da.

Driftsleder og bas, Inge Øwre, Lemminkäinen, er inne på Gardermoen i deres tredje periode med rammeavtale med OSL. En tillitserklæring synes han.

Diamanttenner gjør susen og Guffen spiser seg med god presisjon bortover plata.

Lemminkäinen har fått jobben med å legge ny membran og nytt dekke på den sørvestre avisingsplata på Gardermoen. Det er snakk om 32.000 kvadratmeter som først må freses opp, noe Asfalt Remix er på plass for å gjøre. A

Vi får hoppe opp i Ketil Karlsens røde Scania og blir med inn. Karlsen er innleid i Asfalt Remix og til denne jobben bruker han sin 2005-modell R580, som han også bruker til brøyting på vinterstid. 35-åringen har hatt lappen siden han var 22 og han har kjørt i flere år for Asfalt Remix.

Høy aktivitet

Fartsgrensa er 30 kilometer i timen og det er fort nok det, sett i forhold til aktivitetsnivået inne på Norges hovedflyplass. Vi blir med på en tømmetur til OSL sitt eget deponeringsområde i nordenden. Det innebærer å kjøre gjennom det meste av Gardermoen, under mange av gangbroene til innenlandsflyene og forbi byggeplassen til den nye nordpiren. Ketil tipper asfalten over kanten av et stup, så ruller vi nedover mot sørenden igjen. Der venter Øystein med «Guffen».

Guffen

Alle maskinene i Asfalt Remix har fått egne navn, på Gardermoen denne dagen fikk vi blant annet møte «Guffen» og «Stompa». Navnene er ofte valgt på bakgrunn av maskinføreren og Øystein Borger som fører fresemaskinen, en Wirtgen W210, blir kalt for «Guffen».

Første med diamanttenner

Maskinen kan for øvrig skilte med å være den første Asfalt Remix har utstyrt med diamanttenner, noe som gjør at de holder til fresing av 450.000 til 500.000 kvadratmeter. En tilsvarende maskin med vanlige tenner holder til 15.000 til 25.000 kvadratmeter.

Selv om prisen på 300.000 kroner, for et sett, er høy vil dette lønne seg forklarer driftsleder i Asfalt Remix, Eyvind Brynildsen. Det har også en annen kostnadssparende effekt ved at slitte tenner fører til at motoren må jobbe hardere og dermed bruke mer drivstoff. Denne effekten blir mindre merkbar med diamanttenner.

Ny membran

Bas på anlegget, Inge Øwre, i Lemminkäinen Norge, forklarer om membranen som sprøytes på det nyfresede området. Det er bitumen som er tilsatt et middel som motstår avisingsvæsken. Den gamle membranen som lå her viste seg å ha kortere levetid enn ventet, så nå skal hele området legges på nytt. Prosjektet innebærer fresing av gammel asfalt, boring til lys, legging av membran og ny asfalt.

En plate til

Totalt brukes det 15 til 20 mann på anlegget. Når denne er ferdig flyttes laget til nordenden, hvor en annen avisingsplate på 10.000 kvadratmeter skal få samme behandling.

100.000 tonn asfalt

Den norske underavdelingen av Lemminkäinen er inne i sin tredje periode med rammeavtale på asfalt og vedlikeholdsarbeider på OSL. Siden starten på rammeavtalen i 2007 har de lagt 100.000 tonn asfalt her.

- Det er strenge krav til fresing, sammensetning og friksjon her inne, det blir utfordrende og spesielt da, forklarer Øwre.

Tillitserklæringen

At de har OSL-folkets tillit ser han på som en stor tillitserklæring.

Nå knyttes det stor spenning til neste års kjempeprosjekt da hele den vestlige rullebanen skal få nytt dekke på sommeren. Han forventer flere store aktører, også fra utlandet vil legge inn anbud på dette. Avisingsplata her skal overleveres 26. juni, da har de lagt ned 4300 tonn masse.

Neste bil. Fra Øyenbråten Transport, står klar. Samtidig går flytrafikken sin vante gang i bakgrunn.

Kjetil Karlsen ruller rolig forbi alle innenlandsflyene. Aktiviteten og trafikken her er svært høy.

Nok et lass tømmes på det store deponeringsområdet inne på OSL.

Stompa hopper til og feier ren kanten, bak spakene sitter Mikael Sparell.

Med cargoterminalen som nærmeste nabo til anlegget, blir det mye stort å se på under ferden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!