Dommer og veileder Steinar Nordsveen fra Transportkompetanse gledet seg til å være dommer for dyktige yrkessjåfører i finalen i Drivers Fuel Challenge 2014.

Det var en spent og konsentrert gjeng før Norgesfinalen i Drivers Fuel Challenge 2014.

Kort om Dynafleet

Dynafleet er Volvo Trucks' flåtestyringssystem som gir god oversikt over posisjoner, drivstoff-forbruk, kjørte avstander, utslippsnivåer, sjåførstatus m.m. Systemet kan gi deg analyse på en spesifikk sjåførs' teknikk, samt rapporter som viser hvilke områder som har et potensiale for forbedring. Endrer drivstoffnivået seg drastisk (mulig drivstofftyveri) vil Dynafleet også alarmere.

Lørdag 14. juni møttes syv dyktige finalister på Gardermoen til Norgesfinalen i sjåførkonkurransen Drivers' Fuel Challenge 2014. Konkurransen er en internasjonal konkurranse fra Volvo Trucks for alle yrkessjåfører, uansett lastebilmerke, hvor det skal kjøres så drivstoffeffektivt som mulig.

Vinneren i Norge - Frode Henriksen - ble kåret til Norges mest drivstoffeffektive sjåfør, og er dermed kvalifisert til verdensfinalen i Gøteborg den 19. september 2014. Her skal han konkurrere om tittelen «Verdens mest drivstoffeffektive sjåfør» sammen med 25 andre finalister.

Små marginer i Norgesfinalen

Hele 250 sjåfører har i løpet av våren deltatt i lokale konkurranser hos Volvo Norge sine forhandlere.

Hos Nordic Last og Buss, Wist Last og Buss, Volmax, Trucknor og Volvo Truck Center har det vært både innledende runder, semifinaler og regionsfinale.

Syv dyktige sjåfører kvalifiserte seg til Norgesfinalen på Gardermoen, og det var små marginer som avgjorde. Fra 1. - 7. plass skilte det 0,98 liter drivstoff, og mellom 1. - 2. plass skilte det kun 0,07 liter - altså 7 centiliter!

«Det var også små marginer som avgjorde hos noen av våre forhandlere tidligere i vår. Dette viser at deltakerne allerede har god kunnskap om å kjøre drivstoffeffektivt, og de syv som deltar i dag er de beste av de beste. Dette blir en spennende konkurranse - jeg gleder meg!», fortalte Steinar Nordsveen i forkant av finalen. Han var innleid fra Transportkompetanse som dommer og veileder i konkurransebilen.

Dynafleet avgjorde

I finalen kjørte finalistene en gitt rute ved Gardermoen. Kjøreruta varierte mellom grusvei, smale og svingete veier i mer bebygd område, lengre rette strekninger og med en del rundkjøringer. Det var en makstid på 35 min, I-Shift skulle benyttes og det var en fast temperatur på aircondition (22 C).

Alle måtte benytte sjåførkortet sitt slik at Dynafleet kunne måle drivstoff-forbruket på hver enkelt. Konkurransebilen var en Volvo FMX 540 på 24,9 tonn, med Euro 6 og en dumperkasse fylt med grus. Frode Henriksen brukte 34 minutter, hadde en utrullingstid på 19, 8 % og kjørte med cruisekontroll 40,2 % av tiden.

«Volvo Trucks vil med Drivers' Fuel Challenge fokusere på drivstoffeffektivitet, og oppfordre til økonomisk kjøring. Vi bruker Dynafleet som måleverktøy og får nøyaktig informasjon om drivstoff-forbruket og kjøringen til deltakerne», sier Jan-Erik Pedersen i Volvo Norge AS, Dynafleet-ansvarlig og prosjektleder for Drivers' Fuel Challenge 2014.

Verdensfinalen i Gøteborg

Verdensfinalen i Drivers' Fuel Challenge, der 25 av verdens mest drivstoffeffektive sjåfører deltar, går av stabelen i Volvos hjemby Gøteborg, den 19. september 2014. Dommerne vil i tillegg til drivstofforbruket, også se på trafikkplanlegging, bremsing, bruk av motor samt tid og trafikkregler.

I Gøteborg vil det bli kjørt i realistiske omgivelser, hvor sjåførene må vise at de kan holde oppe produktiviteten og utnytte lastebilen på en god og trafikksikker måte.

Frode Henriksen ble «Norges mest drivstoffeffektive sjåfør». Han brukte 34 minutter, hadde en utrullingstid på 19, 8 % og kjørte med cruisekontroll 40,2 % av tiden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!