Tom Kristian Lien fra Hokksund vant finalen i Volkswagen Nyttekjøretøys varebilcup. 1. premien var en VW Amarok.

I strålende solskinn gikk finalen i årets Varebilcup av stabelen utenfor Munch Museet på Tøyen i Oslo lørdag 14. juni. 41 varebilsjåfører hadde kvalifisert seg via 17 delfinaler over hele landet - fra Kirkenes i nord til Kristiansand i sør.

- Nervene var til å ta og føle på hele dagen, og det er ikke så rart når premien var en bil til nesten 500 000 kroner, forteller informasjonssjef i Volkswagen Nyttekjøretøy, Benthe Saga.

Det er andre året at Volkswagen Nyttekjøretøy arrangerer Varebilcup, som er åpen for alle som kjører varebil i jobben uavhengig av merke. I finalen ble det kjørt dueller i ferdighetskjøring med både Volkswagen Crafter, Transporter, Amarok og Caddy. Til slutt stod det igjen to i finalen, og det var Tom Kristian Lien fra Hokksund og André Brennum fra Gjøvik som skulle kjempe om førsteplassen.

Vippen

Den siste øvelsen var over den såkalte vippen, hvor sjåførene skulle forsøke å balansere en Volkswagen Amarok i 20 sekunder. For André Brennum viste det seg å være vanskelige å finne balansen, mens Tom Kristian Lien raskt fant balansepunktet, og dermed ble han også vinner av årets Varebilcup.

- En overraskende seier. Dette hadde jeg aldri trodd, sa Lien som til daglig driver Th. Liens Turistbusser og som kjører rally på fritiden.

Speakerne Asgeir Borgermoen og Lisa Tønne kunne overlevere en helt ny Volkswagen Amarok til 490 000 kroner som Tom Kristian Lien fikk til odel og eie. Lien hadde ikke fortalt kona at han skulle delta i finalen, så hun ble ganske overrasket da han ringte hjem og sa han hadde vunnet en bil.

- Varebilcup 2014 har vært en stor suksess, og vi i Volkswagen Nyttekjøretøy er opptatt av å kombinere bilens egenskaper med gode holdninger og ferdigheter til varebilsjåførene som holder Norge i gang, konstaterer Håkon Fergestad, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!