De ønskede overflateegenskapene blir sørget for av et teksturherdeverktøy. © AlexSchelbert.de

Til høyre ser vi Daniel Böhnke, senior prosjektleder i EUROVIA og Martin Datzert, salgs-og utstyrspesialist for glidestøpere i Wirtgen. Her blir de enige om jobben som pågår på motorveien A9 i Thüringen. © AlexSchelbert.de

Entreprenøren tok i bruk to glidemaskinstøpetog av typen Wirtgen SP1500L og et av typen Wirtgen SP1500, for å gjøre jobben. De to maskinene la ferdig de to nødvendige lagene på èn passering med et tempo på 400 til 500 meter per dag. © AlexSchelbert.de

Motorveien BAB A9 går forbi Brandeburg, Sachsen-Anhalt, Sachsen, Thüringen og Bayern, som forbinder de tyske storbyene Berlin og München over en distanse på 529 kilometer.

Tysk OPS

Utvidelsen av A9 mellom Triptis og Schleiz, en avstand på 19 kilometer har for første gang blitt basert på en ny modell med offentlig-privat samarbeid.

I motsetning til tidligere modeller, er betalingen i dette tilfellet avhengig av kvaliteten på produktet som blir levert. I praksis betyr dette at eventuelle defekter i kvalitet resulterter i en reduksjon av betalingen til entreprenøren av utbygger som er de tyske myndighetene.

Ansvarlig i 20 år

Da er det forståelig at Eurovia ville sørge for best mulig kvalitet på arbeidet. De er ansvarlige for planleggingen, arbeidet og vedlikeholdet av denne seksjonen de neste 20 årene.

Betong beste alternativ

For å sikre høy bæreevne, lang levetid, perfekt overflate og riktig sklimotstand, har de valgt å benytte et dobbelt betongdekke.

To desibel mindre støy

Ved å lage slitelaget av vasket betong, reduseres også rullestøyen fra trafikken med så mye som to desibel. Bortsett fra å være godt egnet, lett å behandle og tilgjengelig overalt, tilbyr betongunderlag også andre klare fordeler.

På grunn av sin høye bæreevne og motstand mot deformasjon, hindrer den dannelsen av hjulspor og dermed strekker den de nødvendige vedlikeholdsintervallene.

På grunn av den økte mengden med godstrafikk på veiene i Europa, er dette en avgjørende faktor.

Glidestøpemaskintog

Seks motorveifelt som strekker seg 19 kilometer, trenger 165.000 kubikkmeter betong. Entreprenøren tok i bruk to glidemaskinstøpetog av typen Wirtgen SP1500L og et av typen Wirtgen SP1500, for å gjøre jobben.

500 meter på en dag

De to maskinene la ferdig de to nødvendige lagene på èn passering med et tempo på 400 til 500 meter per dag. Den første maskinen, SP1500L, la underlaget på 23 centimeter. Den sørget også for kompakteringen med innebygget vibrering.

Vått i vått

Topplaget på syv centimeter ble lagt av den andre maskinen som ble kjørt rett bak. De to lagene danner til slutt et homogent lag. Det øverste laget blir lagt uniddelbart etter det nederste laget er lagt, dette for å sørge for optimal sammenstøping av lagene. Teknikken kallles wet-in-wet.

Den jevne ønskede overflaten blir sørget for av en avsluttende arm og en utjevner som oscillerer. Betongen blir i tillegg sprayet med en TCM 800-herder over hele bredden etter asfaltering, dette for å hindre for rask fordamping og dannelse av sprekker.

Eurovia og Wirtgen har vært nære samarbeidspartnere i mange år og prosjektleder, Daniel Böhnke, er klar på at det er påliteligheten som er den avgjørende faktoren for valget av maskinene. I tillegg skal Wirtgens servicemekanikere alltid være tilgjengelige uten forsinkelser om noe skulle oppstå.

Å støpe to lag med glidesøpemaskintog gir maksimal økonomisk effektivitet her i Tyskland. Ved produksjonen av denne motorveien holdt Wirtgen-toget en hastighet på 400 til 500 meter per dag. © AlexSchelbert.de

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!