Det er utfordrende arbeidsforhold for maskinførerne som ikke kan manøvrere hjullasterne slik de vil. Banen er trang i tillegg til at hele gruppen med løpsvogner til stadighet passerer bak med en sikkerhetsbil foran.

Volvo Construction Equipment var også godt synlige og sørget for å børste vekk løse deler og oljesøl etter alle hendelsene. I utstillingsområdet utenfor hadde Volvo også tatt med sin L60G PCP som har økt fartsrekorden fra 103 til 120 kilometer i timen.

Når STCC-sirkuset ankommer Göteborg, blir havneområdet Frihamspiren gjort om til en skikkelig racetrack. Med i showet er Clio-Cup og Carrera-Cup, men det er STCC, Scandinavian Touring Car Championship, som har hovedrollen.

Motorsport i blodet

Svenskene har motorsport godt innarbeidet i blodet, noe som blir klart om man besøker svenske anleggsmesser som Maskinexpo. Her har en stor andel av utstillerne med seg en konkurransebil eller motorsykkel fra et raceteam de er med på å sponse.

Godt synlig

Ljungby Maskin er selv sponsor av STCC, noe som ble ekstra godt synlig på årets byløp i Göteborg den syvende juni.

Flere krasj

I første heat fikk publikum se en rekke krasj og mange av løpets 22 runder ble kjørt bak safetycar.

Trange forhold

Denne banen er ekstra trang, med lite rom for forbikjøring og utkjøringer. Det gir også klare utfordringer for hjullasterførerne som ikke har mye rom å manøvrere på. I tillegg kommer hele gruppen med biler stadig forbi bak sikkerhetsbilen, noe som gjør at han til stadighet blir avbrutt i arbeidet og må kjøre til siden.

Part of the show

Men det hele blir en del av showet og svenskene ligner her mer på amerikanerne og speakeren presenterer Ljungby-maskinene for publikum med artige kommentarer.

Publikum reagerer med applaus, latter og god forståelse for det utfordrende arbeidet med å rydde opp etter den ene bilen etter den andre ender i veggen i en liten eksplosjon av deler.

13.000 besøkende

Samarbeidet mellom Ljungby Maskin og STCC startet i 2012 og går ut på at de bidrar med de hjullastere og utstyr som behøves i løpet av hver løpshelg. At de får grei eksponering er nok også tilfellet med over 13.000 besøkende i snitt per konkurranse i tillegg til over 70 timers TV-sendinger.

STCC har bare én kvinnelig fører, Emma Kimiläinen, som virkelig møtte veggen med sin Saab 9-3.

Med en kranarm fra Drivex løftes den et tonn tunge løpsbilen lett, men balansen kan være litt lunefull på en bil som har flyttet på en god del av komponentene sine siden den startet løpet.

Maskinførerne tar det rolig og bruker så lite av banen som mulig da hele løpsheatet passerer ved siden

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!