En rad New Holland E18B var noe av det første som møtte de besøkende.

Større veiskrape stod klar for prøvekjøring i år. En New Holland F156.7A som allerede har gått 1700 timer siden Fijo Anlegg på Jesseheim satte sin logo på den. Maskinen er brukt for Veidekke på parsellen til E6.

Rune Martin Olsen, key account manager i Hydroscand, presenterte deres nyeste satsing, sentralsmøring fra Dropsa. De første anleggene er allerede montert og gjennom en avtale med A-K Anleggsmaskiner, kan det nok ble flere. Ny produktsjef er nettopp startet, Ingar Stokkebekk, og i tillegg skal 20 servicefolk kurses og læres opp. Rune ser potensialet siden 80 til 85 prosent av nye maskiner blir levert med sentralsmøring. Hydroscand er nå i 19 land, i Norge har de 31 avdelinger.

Dette var allerede et stort arrangement i fjor, for å vise maskinene med mulighet for demokjøring.

I år er det andre gangen A-K Anleggsmaskiner arrangerer sine gule dager. I fjor lovte direktør Henrik Schiller at det skulle bli dobbelt så stort i år.

Det kan man si han fikk rett i ved å ta med, ikke et, men to velkjente gravemaskinmerker.

Case-demo

I alt syv Case-maskiner var tilgjengelige for demokjøring, i tillegg til fem utstilte.

Det totale antallet utstilte, demomaskiner og brukte maskiner nærmet seg 50 i år.

500 besøkende

I løpet av den gule helgen kom den 500 interesserte innom, det er 300 flere enn i fjor. 150 på fredag, 250 på lørdag og 100 på søndag. Schiller så seg godt fornøyd med arrangementet og kunne se at interessen for Case-maskinene allerede er til stede.

- De er spesielt interessert i Case CX210, CX145 og CX75 og mange som prøvde disse var godt fornøyd, forteller Henrik Schiller.

Case lansert på Yellow Days

24 på demofeltet

New Holland-maskinene var i flertall på det store demofeltet midt inne i Gardermoen Motorpark. Distriktssjef, John Vidar Paulsen, hadde gjort en god jobb ved å plassere 24 anleggsmaskiner, to traktorer og to lastebiler fra Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, rundt på området.

I tillegg til demokjøring, ble det holdt Case-Rodeo, en maskinkonkurranse riktignok med New Holland-maskiner.

Kristian Henningsen jobber i Avinor, men driver med anlegg som hobby. En dumperbil og en 8-tonner fra Hitachi gjør jobben foreløpig. På Yellow Days prøvekjørte han en New Holland 75c og han innrømmer at det ikke er noe dårlig alternativ. Han satte seg også bak rattet på en ny Mercedes-Benz Arocs 2651 dumperbil, men han må beholde bakkekontakten og forteller oss at den gamle jo er nedbetalt.

Dag Aarøe, avdelingsleder salg og service i Steelwrist Norge, har det tekniske ansvaret for produktene i Norge. Den norske avdelingen teller bare en mann, men ytterligere en selger er på vei inn. Han var på plass for å prate om deres sikkerhetsfeste, Front Pin Lock, og deres nye 3-årige serviceavtale som har fått navnet Gullavtalen.

Helen Grannes, markedsansvarlig i Lica, får en rask innføring i graveteknikk av John Vidar Paulsen i A-K Anleggsmaskiner. Hun var på plass med blant annet deres totalstasjon TS15. Hun merker at flere ønsker seg styresystemer som følge av økende krav på anleggene og til dokumentasjon. Det ønskes gps-koordinater på mer og mer, forteller hun.

Mercedes-Benz Nyttekjøretøy tok med seg en trekker, Arocs 3363, med tippsemi fra Istrail og en dumperbil, en Arocs 2651. Disse to stod ikke mye i ro da AnleggsMagsinet var innom på fredag.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!