40 varmegrader som normal temperatur, høy luftfuktighet med høyt saltinnhold og hyppige tropiske stormer som bakteppe. © © VolvoCE JCT All Rights Reserved

Barrieren ble opprinnelig planlagt for å beskytte Victoria Island, en forstad til Laos. Prosjektet tok etter hvert en annen og større retning.

Det er ikke mangel på flotte tegninger på hvordan Laos svar på Manhattan skal se ut til slutt.

Barrierer som dette skal beskytte mot havets krefter.

I det koboltblå vannet i Atlanterhavet, bygges nå en ny by opp fra havbunnen, i det som har blitt det største landvinningsprosjektet i verden.

Lagos, den største byen i Afrika med 17 millioner innbyggere, ligger på kysten i Guineabukten. Det er den nest raskest voksende byen i Afrika og den syvende i verden. Byen er et byområde som oppsto på øyer atskilt av bekker og er beskyttet fra Atlanterhavet med lange sanddyner som Bar Beach, som strekker seg 100km både øst og vest.

Skulle bare bygge barriere

Eko Atlantic ble startet i 2003 da den nigerianske regjeringen kom på en løsning for å takle kysterosjonen som truet innbyggerne i Victoria Island, en forstad til Lagos. Svaret var en stor barriere bygget for å beskytte kystlinjen, et relativt enkelt prosjekt som ble til noe mye, mye mer ambisiøst.

10 kvadratkilometer

For etter hvert besluttet utviklerne å reversere skaden det stigende tidevannet hadde forårsaket og startet på en omfattende plan for å gjenvinne 10 kvadratkilometer av land fra havet.

400.000 innbyggere

Når den er fullført, vil Eko Atlantic, også kjent som Eko Atlantic City, tiltrekke 400 000 innbyggere og 250 000 daglige pendlere inn i et område omtrent på størrelse med Manhattan. Den nye byen vil bli det finansielle sentrum av Nigeria. Dette prosjektet i multimilliardklassen blir finansiert utelukkende av private investorer.

140 millioner tonn

Til nå har 140 millioner tonn sand blitt mudret fra sjøen for å gi grunnlaget for den nye byen, mens 700.000 tonn stein har blitt transportert til bidra til å bygge en åtte kilometer lang vegg for å danne en barriere mot sjøen.

Flere år til

Til tross for prosjektets fremgang vil det gå flere år før nok sand har blitt tatt opp for hele området. Prosjektet vil ikke være komplett før den neste generasjonen har vokst. Når det er sagt, så vil de første bygningene på det nye landarealet bli åpnet allerede neste år.

40 varmegrader, salt og sand

Arbeidsforholdene i Lagos har vist seg vanskelig til tider. Temperaturen kan komme opp i over 40 grader og i regntiden, kan skybrudd redusere all synlighet. Saltvann spruter fra havet når bølgene pisker mot steinene og støv og sand i varme temperaturer kan også føre til vanskeligheter for folk og maskiner.

Stor flåte

Eko Atlantic bruker et stort antall maskiner her, blant dem en flåte på 50 maskiner fra Volvo Construction Equipment. Volvo er da den klart største leverandør av maskiner på prosjektet. Det finnes ulike modeller av Volvo-gravere som lesser og graver grøfter for drenering og kloakk, dumpere for massetransport, veihøvler for å opprettholde anleggsveier.

- EC460BLC-maskinen jobber i et utfordrende område , du må forholde deg til steiner, sand , salt vann og den saltfylte luften, forklarer prosjektleder George Tawk.

Tropetilpasset

Alle disse tingene kan skade maskinen, derfor er han avhengig av støtte og en grundig vedlikeholdsplan fra leverandøren. Maskinen har så langt klart forholdene godt. I Afrika trenger du en tilpasset, tropesikker motor som kan håndtere varmen og været. Volvo tilbyr dette og maskinene har blitt levert av Volvos forhandler i Nigeria, ATC - Nigeria som også gir support på anlegget.

- Tro meg , du kan bruke den beste maskinen i verden i Afrika , men hvis du ikke har støtte, så spiller det ingen rolle, fastslår Tawk.

Eko Atlantic City skal kunne tiltrekke 400 000 innbyggere og 250 000 pendlere. Området skal bli omtrent 10 kvadratkilometer stort.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!