Per Jørgen Myhre var tidlig ute med akkumulatorprinsippet på sine gravemaskiner, nå ser han etter en sterk samarbeidspartner.

Far og sønn i firmaet Myhre Maskin har i flere år gjort seg bemerket med sin egne utvikling av en vektløs gravemaskinbom. Under Anlegg 2014 i Haugesund, var nok en gang Per Jørgen og Per Joar Myhre på plass med en «grønn» maskin med tre løftesylindre under bommen, i stedet for de vanlige to.

Det er det man kaller en hybridmaskin i dag, og det er jo flere store produsenter som har lansert akkumulatorprinsipper de seneste årene:

Hyundai HiPoss

Caterpillar 336EH

Hybridene kommer

Siden 2005

Det skal da sies at Myhre hadde den første fungerende maskinen med akkumulator allerede i 2005.

Fra gass til hydraulikk

Da brukte de nitrogengass som ble komprimert og dermed akkumulerte energien som oppstår av bommens vekt når den senkes. Energien blir levert tilbake når bommen løftes, og Myhre omtaler det som at bommen blir vektløs i bruk. Nå har han byttet ut gassen med hydraulikk med en akkumulator produsert i Finland.

- Dette er litt hobby og litt alvor, smiler Per Jørgen Myhre.

Redusert kraftbehov fra motor og hydraulikk under graving betyr blant annet sparte drivstoffutgifter, noe som alltid er i fokus.

Søker partnere

Myhre mener selv at man kan produsere vanlig, selv ved å gå ned tre «knepp» på motoren. Nå søker Myhre Maskin arbeidspartnere, for han har flere ideer enn denne, forsikrer han AnleggsMagasinet om.

Utviklingsselskap

Han har drevet anleggsvirksomheten Myhre Maskin på Stord i en årrekke og firmaet ble opprettet i 1976. For å drive sine ideer og kreative løsninger videre har de startet selskapet Levox AS.

Testet ut på egen maskinpark

Det under dette navnet han har utviklet Acculinder EPC System, som er et patentert system for gravemaskiner. De har brukt sine egne maskiner for å utvikle systemet.

Som et bagasjelokk

Han forklarer det som prinsippet med bagasjelokket på en personbil, du får hjelp av gassylindre til å ta av for vekta. Og siden gravemaskiner bruker det meste av motorkraften til å løfte selve utstyret, altså hele aggregatet, og ikke det som ligger i graveskuffen, ser han en stor gevinst i å gjøre bommen «vektløs».

Han forklarer systemet slik:

Med Acculinder og tilhørende ventiler påkoplet det eksisterende hydraulikksystemet, vil maskinen få lavere trykk på hydraulikken og større oljeflyt, en variabel pumpe «gearer» opp og ned oljeflyten i forhold til tyngden av bommen og systemet gjør bommen nesten vektløs. Det fører til at man får en maskin med raskere gravesyklus, som igjen betyr mer utfør arbeid per time.

Akkumulatoren er festet på maskinen slik og Myhre forklarer at drivstoffbesparelsen ligger på 10 til 15 prosent.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!