JCB JZ235LC-graveren brukes blant annet til å mate boreriggen med borstål og fundamenteringsrør.

Comacchio MC3000-riggen ble levert til Entreprenørservice AS i fjor høst og er nå i full gang med å bore ned fundamenteringsrør for den 343 meter lange Paulertjønn bru.

Farriseidet - Porsgrunn er en av tre parseller på ny Vestfoldbane. Mellom Larvik og Porsgrunn skal det bygges 22 km med ny dobbeltsporet jernbane fordelt på syv tunneler og ti broer til en totalkostnad på 6,1 mrd. kroner (2011). Det bygges for fremtiden og det nye sporet tilrettelegges derfor for hastigheter opp mot 250 km/t. Det er ved tunnelpåhugget av den ca. 3,7 kilometer lange Martineåsen tunnel som Paulertjønn bru skal bygges. Brua blir 343 meter lang når den står ferdig, men først må det fundamenteres i terrenget ved Paulertjønn. Det er dette arbeidet Entreprenørservice utfører som underentreprenør for Skanska og de har arbeidet med å sette opp spuntvegger, boring og peling.

- Vi skal bore ned ca. 60 rør med gjennomsnittlig lengde på 40 meter, sier Ørjan Ausland, riggoperatør hos Entreprenørservice. Han forteller at det er ca. 2000 bormeter i forbindelse med fundamenteringen til brua. Til arbeidet er selskapets nye borerigg tatt i bruk. Dette er en Comacchio MC3000, som er produsert av italienske Comacchio og levert av IRM AS. Riggen er den største Entreprenørservice har fra den italienske produsenten og ble levert i fjor høst. Noen ombygginger ble gjort av Entreprenørservice etter at den kom til Norge, blant annet ble den påmontert borutstyr fra amerikanske Holte Manufacturing, den er bygget om fra kjede- til vaiermating og det er montert på kraftigere vinsj som gir 10 tonns ekstra opptrekk, slik at totalt opptrekk er 40 tonn.

Myr og leire

Det amerikanske borutstyret gjør at riggen utfører det som på engelsk kalles "reverce circulation drilling", og som på norsk bare går under betegnelsen rc-boring. Metoden går ut på at trykkluft blåses ned mellom ytre og indre rør i det dobbeltveggede rc-borrøret, gjennom rc-borhammeren og ut gjennom rc-borkrona, hvor da borkaks presses opp gjennom senter av borkrone, borhammer, borrør og ut gjennom et utkasterbend i toppen. Gjennom en slange som er festet til utkasterbendet ledes borkaksen inn i et lukket basseng. Utstyret Entreprenørservice har fått levert fra Holte Manufacturing, består blant annet av et rotasjonsaggregat, en "casing driver", borhammer, borkrone og borrør.

"Casing driver" er en spesialitet fra Holte Manufacturing og man slipper man å bruke ringborkrone/borsko. Casing driveren "banker" foringsrøret fra toppen i stedet for at det "dras" nedover i hullet. Senkborhammerene som er levert har en diameter på 20" og 24" og er tilpasset for nedsetting av foringsrør i dimensjoner fra 508 mm og opp til 1006 mm. Riggen er bygget for å kunne brukes med 12 meter rør, men under arbeidet ved Paulertjønn brukes det rør med lengde seks meter og som har en diameter på 813 millimeter.

Boreriggen er plassert på en solid platting i det myrlendte terrenget. Dette for at de i det hele tatt å kunne komme ut til der brufundamentene skal støpes. Ausland forteller grunnen består av myr og leire. Først borer han seg at gjennom to-tre meter med myr og under dette er det hard leire.

- Det er nesten som å bore i gummi, sier han. På plattingen der riggen står og jobber, står også en JCB JZ235LC. Denne har to-delt bom, ekstra langt understell, Indexator RT80 rototilt og Gjerstad grip, og brukes blant annet til å mate boreriggen med borstål og fundamenteringsrør.

Representanter fra produsent, leverandør og kunde samlet på et sted. Fra høyre, Jan Heskestad, IRM AS, Alessandro Comacchio, Comacchio, Andreas Lien, Ørjan Ausland og Tor Håvard Ausland, tre sistnevnte fra Entreprenørservice AS.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!