Nye SK30SR har standardskuffe på 0,09 kubikkmeter og en maskinvekt på 3340 kilo.

Kobelco Construction Machinery Europe B.V. (KCME) kunngjorde i slutten av april ankomsten av tre nye minigravere laget i Japan. SK27SR, SK30SR og SK35SR utvider og utfyller den eksisterende maskinporteføljen til Kobelco.

Urbane

Den nye trioen har fått nytt design på skjæret for å redusere mengden som renner over når man skyver masser. De har svingbar bom og ikke noe overheng bak, noe som gjør de svært kompakte og godt egnet for urbane oppdrag, i følge pressemeldingen.

Med trippel oljepumpeteknologi (IFPS - Integrated Flow Pump System), skal maskinene levere kontinuerlig og nøyaktige bevegelser under graving, transport og lasting. Sspakene er plassert mer ergonomisk i førerhyttene som for øvrig har fått en oppgradering for å gi mer innvendig plass i tillegg til et bredere frontvindu.

Yanmar-motorer

Motorene, fra Yanmar, skal kombinere kraft og lave utslipp i tillegg til lave driftskostnader, i følge Kobelco. Enklere rutinevedlikehold, lengre serviceintervaller og et europeisk delelager skal sørge for en bedre opplevelse for brukerne.

- Kobelco er stolte av sin 80-års arv og den moderne teknologien i våre nye produkter, en range som har vokst merkbart de siste månedene og som understreker vår forpliktelse til det europeiske markedet etter en vellykket reintroduksjon, forklarer Peter Stuijt, markedsdirektør i KCME.

Kommer sterkt tilbake

For etter at samarbeidet mellom CNH, med Fiat Industrial som hovedeier, og Kobelco ble avsluttet i starten av 2013, er Kobelco igjen på plass i Europa. Under sitt europeiske fravær har de klart å styrke sin posisjon i Sørøst-Asia, Australia, Kina og i hjemlandet Japan. De har i dag fabrikker i Japan, Thailand og India. Markedsdirektøren i europa tror de tre nye minimaskinene vil være med på å gi forhandlernettverket en mer komplett range innen masseforflytningsmaskiner. De første eksemplarene av SK27SR, SK30SR og SK35SR vil komme til Europa i mai.

Minstemann i det nye trekløveret heter SK27SR, men alle er motorisert med Yanmar.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!