Biproduktene holder opptil 3000 grader celsius når det kommer ut fra masovnen.

100 kilometer fra Indonesias hovedstad Jakarta, ligger Cilegon, bedre kjent som Steel City takket være dens blomstrende stålindustri. I denne produksjonsdigelen holder PT Krakatu Posco til, det er et joint venture mellom Sør Øst Asias største (PT Krakatu) og verdens tredje største (Posco) produsent av stål.

3000 tonn stål

Anlegget produserer utrolige tre millioner tonn med stål hvert år, og et ekspansjonsprosjekt er for øyeblikket i gang for å doble denne kapasiteten.

Utnytter biproduktene

Biproduktene fra stålproduksjonen endte tidligere opp på fyllinga, men med ny teknologi blir over 97 prosent av avfallet resirkulert. Stålverket har engasjert koreanske Resources Recycling & Green (KRnG)til å knuse og separere avfallsslam, støv og slagg fra masovnen. For å gjøre dette bruker de en liten flåte med Volvo-maskiner.

EC700 frontlaster

KRnG har hatt spesifikke krav på anlegget, inkludert en trang svingradius for lasting på lastebiler. Og ikke minst behovet av å holde førerne på trygg avstand fra det hvite smeltede avfallet som kastes ut med en temperatur med opp til 3000 grader celsius fra masovnen. Derfor ble det montert frontlasterskuffe og en egen bom på en EC700, i stedet for å bruke hjullaster.

Mindre plassbruk

Ved å bruke en gravemaskin, som jo har 360 graders svingradius, kan den fore lastebilene med mye mindre plassbruk i forhold til en hjullaster. Siden denne frontlasterskuffa også er relativt smal, er den mer stødig og reduserer risikoen for at maskinen skal tippe over. Frontlasteraggregatet er fabrikkmontert i Korea.

Når lastebilene er fulle blir massene kjørt til knusing og deretter overført til KRnGs resirkuleringsanlegg, som ligger på samme plass. Her brukes en Volvo EC480DL med magnet for å trekke ut stålpartikler fra avfallet, og dette stålet blir returnert til smelteverket. De andre biproduktene blir knust til 0.8 fraksjon og solgt til betong-, asfalt-, og gjødselsprodusenter.

Volvo-flåte

KRnG lå under et sterkt press for å få disse skreddersydde maskinene i drift på så kort tid som mulig. Bestillingen ble et samarbeid mellom Volvo-fabrikken i Korea og den lokale forhandleren PT Indotruck Utama for å komme i mål med spesialbestillingen på kort tid. KRnG bruker nå en flåte på 12 Volvo-maskiner, alle nye, inkludert seks beltegravere og seks G-serie hjullastere, som laster slurry og finstoff inn i separatorer. Nå er ytterligere et slikt anlegg under planlegging og da blir det mest sannsynlig flere Volvo-maskiner her også.

En EC480Dl meg magnet løfter ut stålrestene av avfallsstoffet, stålet blir så returnert til stålverket.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!