Ove Lyssand, selger JCB i Rosendal Maskin Hordaland, kan fornøyd overlevere to maskiner som den i bakgrunnen. Han har høye forventninger for produktet som er gradvis blitt mer og mer moderne og er interessant for flere aktører mener han.

Utenfor Bergen besøker vi Bergensområdets Interkommunale Renovasjonsselskap (BIRs), Asløy gjenvinningsstasjon for å overvære noe sjeldent her i Norge, overleveringen av en av to nye gravelastere. Det er Rosendal Maskin som har levert to JCB 4CX WasteMaster. Markedet for gravelastere, eller traktorgravere som mange fortsatt kaller disse, har ligget brakk helt siden 8-tonnerne kom til Norge. Men nå har maskinene utviklet seg og de fremstår som allsidige redskapsbærere.

Komprimerer og transporterer

Gravelasterne skal brukes til å komprimere avfallet i de forskjellige containerne, i tillegg vil de brukes til intern transport av containerne.

Forsterket versjon

Waste-versjonene er forsterket på utvendige og innvendige sveisepunkter. Dette for å blant annet kunne komprimere avfallet ved å legge vekt på komprimeringshjul på graveaggregatet. Motvekten foran er økt fra 180 til 225 kilo og akslinger og oppheng er tatt fra den større 5CX.

HMS-gevinst

Komprimeringen her å Askøy gjenvinningsstasjon har tidligere skjedd ved hjelp av teleskoplaster som har stått side om side med publikum for å jobbe. Nå kan all håndtering av containerne skje fra det nederste nivået, vekk fra publikum, med de klare HMS-fordeler det innebærer.

Motorene er JCBs egenproduserte EcoMax-motorer som oppfyller kravene til Steg III uten AdBlue eller partikkelfilter. Partikkelfiltrene må brennes rene med jevne mellomrom og det foregår med temperaturer på 700 til 800 grader. Dette er også en fordel å slippe i et miljø hvor papir og annet brennbart materiale fyker rundt, påpeker salgssjef i JCB Roy Erik Pedersen.

Ni meter rekkevidde

Med støttebein som har 40 centimeter ekstra løftehøyde og støttebein på løfteaggregatet blir maskinen egnet til å komprimere i avfallscontainere som dette. Graveaggregatet bak har ved hjelp av det forsterkede utskyvbare leddet ni meters rekkevidde. Maskinen har også torque-lock, som vil si direkte drift ved kjøring langs vei.

- Tanken var å kjøpe inn to nye teleskoplastere og kunden var først litt skeptiske til gravelastere, forklarer Ove Lyssand, selger JCB Rosendal Maskin i Hordaland.

Skepsisen forsvant etter en fabrikktur og etter de fikk et tilbud som inneholdt en maskin som var tilpasset oppgavene som skulle gjøres her. I følge Erlend Brekke, driftsplanlegger i BIR, vil maskinene delvis betale seg selv.

- Ved å komprimere containerne mer, vil vi kunne laste mer i hver container og dermed spare inn på transporten av disse, forklarer Erlend.

Selve transporten blir sørget for av en krok på løfteaggregatet foran, containerne blir så slept til sin nye lagringsplass ved behov.

Han nevner en sum på mellom 150.000 og 200.000 årlig i gevinst, et grovt anslag, men likevel, et stort potensial for en liten renovasjonsstasjon som denne her på Askøy.

En JCB 4CX WasteMaster med produktsjef for JCB, Olav Hauer bak spakene. Foran ser vi fra venstre: Silje Søviknes, kommunikasjonsrådgiver BIR, Roy Erik Pedersen, salgssjef JCB, Eva Jensen, stasjonsleder Askøy gjenvinningsstasjon BIR, Erlend Brekke, driftsplanlegger BIR, Torbjørn Lepsøy BIR og Ove Lyssand, selger JCB hordaland.

WasteMaster er skreddersydd for renovasjonsjobbing og er forsterket på flere punkter. Blant annet har støttebein som har 40 centimeter ekstra løftehøyde.

Med et enkelt redskap som komprimatorhjul har maskinen stort potensiale for effektivisering av driften tror BIR. Løfteaggregatet foran brukes til fremre støttebein, legg også merke til slepekroken for containerflytting. Maskinen er selvsagt godt egnet til mange andre oppgaver, det er bare å kjøpe inn verktøy.

Produktsjef for JCB, Olav Hauer og driftsplanlegger i BIR, Erlend Brekke, er forventningsfulle til at maskinene kan gjøre containeravfallet mer kompakt og dermed spare inn på transport.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!