Bilen utmerker seg med sterk og seig motor.

Ford Ranger

Type: Ranger Wildtrak double cab 3,2 TDCI

Effekt: 200 hk/470 Nm

0-100 km/t: 10,3 sek.

Forbruk: 0,95 liter/mil

Bakkeklaring: 22,9 cm.

Egenvekt: 2073 kg

Maks tilhengervekt: 3350 kg

Pris: Fra 285.500 kr

Pris testbil: 396.200 kr

 - Du, det var sannelig en tøff bil. Er den helt ny eller?

Mannen i 50-årene har akkurat stått og sett på at jeg ytterst forsiktig har manøvrert Ford Rangeren inn i en litt for trang luke utenfor matbutikken. Nå står den og ruver mellom en VW Golf og en gammel Toyota. Og ja: Den skiller seg virkelig ut her, også fordi testbilen nesten er litt selvlysende i knall oransje.

Samtidig er det lett å se at den ikke er heeelt på hjemmebane...

Denne bilen trenger litt plass og er ikke i sitt ess på altfor trange norske parkeringsplasser.

Ranger har også vokst seg større enn før. Tidligere var den en av de mindre og kompakte pickupene. Nå ruver den nesten like mye som de større amerikanske konkurrentene.

Testbilen er en Ranger Wildtrak 3,2 TDCI double cab. Dette er toppmodellen, Ranger er for øvrig den aller første pickupen som har fått fem stjerner i Euro NCAPs krasjtest. Det fortjener Ford en solid fjær i hatten for.

 

God kjøreglede

 Har du også sans for konseptet pickup? Det er ikke rent få ganger jeg har lekt med tanken på at pickup hadde vært en perfekt nummer to-bil. Men hver gang jeg har testet en pickup, har jeg som regel også skrinlagt den tanken for en stund...

Men pickupene nærmer seg mer og mer personbilene i kjøreegenskaper, og det er Ranger et godt eksempel på. Den er overraskende lettkjørt, i alle fall når du først er i farta. Helt i starten kjennes det er det er litt mer motstand i denne enn for eksempel i en moderne SUV. Den er også stivere, naturlig nok i og med at mye av poenget er at man skal kunne kjøre med tunge lass bakpå. Men det er absolutt ikke verre enn at det fint går an å leve med det. Støydempingen er god til å være pickup og motoren er sterk, om enn ikke så sterk som vi kanskje kunne forvente ut fra et volum på 3,2 liter.

Du sitter høyt bak rattet, og med bare tohjulstrekk går det også an å ha det veldig morsomt på våte høstveier.

Firehjulstrekk som kan kobles ut og inn er standard på Ranger i Norge. Den har også lavgir. Tillatt hengervekt er hele 3.350 kilo og skulle du få lyst til bevege deg ut i vannet, er vadedybden 80 centimeter.

 

Påkostet interiør

Her er det høy personbilfaktor. Ved siden av Volkswagen Amarok, er Ranger en av pickupene som har høyest personbilpreg i interiøret. I topputgaven Wildtrak er det både moderne og relativt påkostet. Samtidig gir interiøret et robust inntrykk.

Koppholdere og oppbevaringsrom er på plass, viktig i en bil som mange også skal bruke som arbeidsplass.

Multifunksjonsratt er heller ikke dagligdags i pickuper. Setene er gode og ser også passelig tøffe ut, i testbilen har de oransje kontraststriper. To strømuttak foran i dashbordet kan også være godt å ha. Wildtrak-versjonen har imponerende mye utstyr, her er det ikke mye som du kan savne.

I og med at dette er en double cab, er det et stort rom bak forsetene der baksetet egentlig skulle vært. Der får du med deg MYE last.

 

Motor med bånndrag

3,2 liter og 200 hestekrefter høres mye ut og det er da også godt bånndrag i Ranger med denne motoriseringen.

Motoren er både sterk og seig. Den går også kultivert og er egnet til å trekke store lass. 470 Nm er voksent, også i denne klassen.

Jeg hadde kanskje ventet at den ville være ørlite kjappere. Men når bilen veier over to tonn, er 10,3 sekunder klart godkjent. CO2-utslippet er ikke like lystig lesning. 249 gram/km forteller at vi er et godt stykke unna personbilnivå.

Tøffe detaljer

Der forrige Ranger var en bil som druknet litt i mengden av pickuper, gjør denne langt mer ut av seg. Den er hele 5,36 meter lang og dessuten gjør høyden at den ruver over det meste av den øvrige trafikken. Mener du - som meg - at en pickup skal være tøff, så tror jeg vi er relativt enige om at Ford har truffet blinken.

Helhetsinntrykket er massivt, det ser nesten ut som den kommer ferdig hevet fra fabrikken. Akkurat passe med tøffe detaljer her og der. Fargen har naturligvis også mye å si. Den kler knalloransje veldig godt. Dette er fargen du velger hvis du liker å skille deg ut.

 

Mye for pengene

Her får du definitivt mye pickup for pengene. Avhengig av bruksområdet kan det være interessant å vurdere automatgir også. Det koster 15.000 kroner ekstra. Denne Wildtrak-utgaven har det meste, og i forhold til det vi er vant til av pickuper generelt er den nesten overdådig utstyrt.

Bakseter følger med og det blir rimeligere å sette dem inn for hvert år som går. Slik sett kan dette helt klart være et alternativ til SUV. Det er mer primitivt - men ikke verre enn at mange kan leve med det.

Billigste double cab starter forresten på 330.000 kroner. Klarer du deg med single cab, er startprisen 285.500 kroner. Da får du 2,2-liters TDCI på 125 hestekrefter. Da er nok også morofaktoren betydelig lavere enn på testbilen med 3,2-liter.

C02-utslippet ligger på 249 gram/km og snittforbruket er oppgitt til 0,95 liter/mil. På langkjøring nøyer den seg med 0,81 liter/mil.

 

Som en høy personbil

Ranger viser hvordan pickupene blir mer enn bare nyttekjøretøyer. Kjøreegenskapene er riktignok fortsatt litt primitive sammenlignet med for eksempel en moderne SUV, men forskjellene minker. Innvendig er det som å sitte i en høy personbil. Der baksetet egentlig skulle sittet (takk til det norske avgiftssystemet!), er det i stedet et stort og praktisk oppbevaringsrom.

I denne utgaven er selve planet 1,5 meter langt, det betyr at du kanskje skal droppe double cab-løsningen hvis du har behov for å kjøre rundt med veldig mye på lasteplanet.

Ford fortjener også mye skryt for at de har laget en pickup som har fått - som den første - fem stjerner i Euro NCAP. Antiskrens er også på plass, det er faktisk noe som mangler hos veldig mange av konkurrentene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!