Etter vi så de sprø klippene fra Lyngdal, måtte vi til slutt søke opp og ta en prat med mannen som kjørte den noe modifiserte Gråtassen.

Den blide og sindige maskinføreren hadde heller ingenting i mot dette og han var også hjelpsom med å kjøre ut traktoren i april-sola, for noen bilder.

Han setter på hørselvern og setter seg på plass, så fyrer den engelske motoren:

Gråtasslaugen fra Larvik

Erik Tesaker forteller om hvordan prosjektet ble født på en reise til Skagen Musikkfestival for noen år tilbake. Der gjorde Gråtasslaugen fra Larvik seg godt bemerket, blant annet ved å fyre opp en ombygd Gråtass med V8-motor. Erik og kompisen Guttorm Vatland bodde på et hotell like ved og ble umiddelbart inspirert.

- Jeg visste om en passende motor, så ba jeg Guttorm få tak i en traktor, vi måtte jo overgå dette, smiler han.

Fra 24 til 350

Gråtassen som er fra 1956, bruker som regel å skilte med 24 hestekrefter, i tillegg til å være 37 centimeter kortere enn denne. Hele traktoren måtte forlenges for å få plass til den 5,3 liter store jaguar-motoren som tidligere hadde vært montert i en båt, men svært lite brukt. Effekten er på 350 hestekrefter, men gearkassa er den originale på traktoren.

- Kreftene gjør at den slurer av seg selv, men etter hvert kommer den opp i greie hastigheter, bekrefter Erik.

Rask

Noen toppfart er ikke målt, men den blir omtalt som veldig rask. God å kjøre skal den være også, det vil si så lenge man ikke kjører over noen ujevnheter i veien da. Likevel er ikke smilet og humoren langt unna og han smiler da han forteller om hvor fort den går i forhold til fjæringskomforten.

- Treffer du en mus i høy hastighet, blir du vel omtrent kastet av, smiler han

Se også:

Råtass av en Gråtass

Slik rydder man snø i Lyngdal

Maskinfører med venteliste

Gråtassen har fått litt profesjonell hjelp i form av sammenkoblingen mellom motor og gearkassen. Dette har Lyngdal Mek. Verksted stått for. Erik forteller om prosjektet som han anslår å ha tatt et sted mellom 150 og 200 timer. Til daglig arbeider han for Lindland Maskin og er en ettertraktet maskinfører med en egen venteliste for å få han til forskjellige prosjekter.

Han er også nevedyktig på anleggsmaskinene, noe som var naturlig da han begynte hos Jan Arvid Lindland og fikk blant annet kjøre en Brøyt 21TL. Men mekkingen begynte lenge før dette, ved å skru på mopeder som ung gutt, siden har det utviklet seg.

Nytt prosjekt på gang

Lidenskapen er nå tohjulinger av merket Kawasaki av eldre årgang. I garasjen står det flere og det neste prosjektet blir å montere kompressor på en med ombygd ramme.

Ikke ferdig

Gråtassprosjektet er enda ikke ferdig, nylig ble det satt på lengre lyddempere, noe som var nødvendig, får vi vite. Pussing og lakkering av motorlokket kommer også utover.

Man får ikke mer moro enn man gjør det selv.

Likte du saken? Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Jaguar-motor på 5,4 liter ser voldsomt ut og er litt voldsomt, særlig med strake rør rett ut fra motoren.

Litt mai-stemning selv om bildet er tatt i april. Prosjektet har tatt mellom 150 og 200 timer så langt, men er ikke ferdig.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!