- Bilene er den største enkeltstående totalleveransen vi har hatt i år, sier selger Jan Erik Roset. Det å levere 10 biler på en gang har vi kun gjort to ganger tidligere de siste 10 årene, også det var leveringer til K.A. Aurstad AS.

Den første gangen var i 2005. Den gang var det tolv 610 som fant veien. Et par år senere, i 2007, leverte de 10 stk. 660. Det har vært maks kraft hele veien.

Det må til når 70-85 tonn masse skal fraktes på bratte vestlandsveier. I 2011 bestilte bedriften også åtte FH16 700 6x4. Det har altså blitt mange biler på entreprenøren de siste årene.

- De har vært kunde hos oss siden de kjøpte sin første FH16 6x4, så langt tilbake som i 1998, forteller Roset. Bare de siste 10 årene har K.A. Aurstad AS kjøpt 46 FH16 og 1 FH fra Trucknor Sogn og Fjordane AS.

Bilene som nå ble levert er identiske. Alle sammen er FH16 6x4 med 750 hk motor. De har standard påbygg og svingskive fra Volvo, mens de er utstyrt med bl.a gangbord som er bygget av Arka AS i Os utenfor Bergen. De 3-akslede tippsemiene er levert av Carnehl.

Les også: Norges første flytter fjell på E6

- Grunnen til at vi bytter ut 10 biler nå er en del av en strategi vi har hatt en stund, og som vi har gjort et par ganger tidligere. Vi får en bedre pris, det er enklere i forhold til opplæring av sjåførene og det gir et mer stabilt driftsopplegg, sier driftsdirektør Cato Aurstad i K.A. Aurstad AS.

Etablert i 1985

K. A. Aurstad ble etablert i 1985 og er i dag en ledende entreprenør i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Virksomhetsområdene er innenfor masseforflytning, tunnel, kraftverk, veibygging, damanlegg og annet.

Tidligere i år signerte bedriften sammen med Implenia tidenes største enkeltstående veikontrakt i Norge da de vant anbudet på ny E6 gjennom Gudbrandsdalen.

Selskapet har en stor maskinpark og fokuserer sterkt på å tenke nytt og praktisk. Blant annet var de tidlig ute med mobile knuseverk.

Les også: K. A. Aurstad gjør storinnkjøp av Cat-maskiner

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!