I alt ni Volvo-gravere brukes til prosjektet og maskinene går 10 timer hver dag, noen ganger på to skift.

Massene varierer fra fjell, gjørme og til sand. Utfordringene er mange, ikke minst tidsfristen for ferdigstilling, som er satt til 2017.

Ved å knytte den nye kanalen (øverst til venstre) til Dubai Creek, vil store deler av Dubai bli til en øy.

Etter en postfinansiell krise, er Dubai nok en gang full av ideer om hvordan de kan gjøre denne byen i ørkenen om til et fiktivt paradis.

I vår bransje er vel Dubai mest kjent for å gjennomføre, eller i hvert fall påbegynne, det ene fantasiprosjektet etter det andre, og her er enda et.

Tre kilometer og 100 meter bred

Denne gangen er det ikke en øygruppe formet som en palme eller verdenskartet, som bygges ute i Gulfen.

Det er en kanal på tre kilometer med 100 meters bredde og seks meters dybde.

Dubai blir til en øy

Den skal bygges gjennom deler av byen og en park, og skal knytte et kommende finansielt sentrum til havet. Prosjektet har navnet Dubai Creek Extension og blir omtalt som ekstra prestisjetungt av alle de ambisiøse prosjektene.

Det ble igangsatt i oktober i 2013 av Prins Sheikh Mohammad Bin Rashid og skal sørge for en ny vannvei fra Business Bay til Jumerirah Beach. Prosjektet vil også føre til at en del av Dubai blir til en øy.

Stort prosjekt igjen

Med en kanalbredde fra 80 til 100 meter, seks meters dybde og bruer med åtte meters klaring, vil den lage en vei for små og store båter. Og siden dette er Dubai skal inngangen til kanalen bli et nytt senter med shopping, fire hoteller, 450 restauranter, luksusboliger, gangstier og private marinaer.

Skal stå ferdig i 2017

Kanalprosjektet som er forventet å koste 2 milliarder dirham (3,3 milliarder kroner) blir totalt 3 kilometer langt og skal gjøres ferdig innen 2017. I tillegg til å bli nok en turistattraksjon med antatte 22 millioner besøkende årlig, ønsker Dubai å få holde World Expo i 2020 og dette skal hjelpe på søknaden.

12-felts bro

Kanalen vil krysse tre store motorveier før den ender opp i den Persiske Gulfen. Ved en av motorveiene kommer en 600 meter lang bro med seks filer hver vei og en bredde på 36,7 meter. To slike skal bygges, i tillegg fire gangbroer hvor en skal være tilknyttet et fireetasjes shoppingsenter.

Mange store

Dubai har nå mange store og digre prosjekter som allerede er igangsatt og andre som skal settes i gang. En av utfordringene er å faktisk fullføre disse etter at finanskrisen satte en stopper for blant annet "The world".

Utfordringer

Her er det også mange utfordringer for ingeniørene, byens tungt trafikkerte hovedvei, Sheikh Zayed Road, må legges om for å starte prosjektet. Så skal det bygges nye tilkomstveier, parkeringsplasser, et stort dreneringsnettverk for stormflo og alt teknisk som hører til, så kommer selve kanalen og bruene.

Lokale Detech Contracting LLC, har hatt mange prosjekter i UAE og de spesialiserer seg på infrastruktur. Selskapet er et datterselskap av tyrkiske Vontas Sanayi ye Ticaret. Av sine 270 ansatte har de 35 på kanalprosjektet og de har hovedentreprisen for vann, avløp og drenering. De skal også legge en 15 kilometer lang rørleding med varierende diameter opp til 100 cm i diameter.

Fra myk leire til fjell og sand

Mye av det berørte området har høyt grunnvann, som gjør det mer komplisert å grave. I tillegg kommer hyppige sandstormer, temperaturer på opp til 50 grader og grunnforhold som varierer fra hardt fjell, myk leire og til sand.

Volvo-park

De bruker ni Volvo-gravere inkludert to EC240BLC, to EC290BLC, en EC300BLC, en EC360BLC, en EC380BLC og to Volvo L120G hjullastere og to Volvo BL61 traktorgravere. Maskinene skal ha jobbet inn 10.000 timer hver seg så langt. En arbeidsuke består av seks dager med 10 timer og noen ganger brukes det to skift slik at maskinene går i 20 timer.

Etter de har ferdigstilt arbeidet ved Sheikh Zayeed Road, vil arbeidet med å grave ut massene for selve kanalen begynne.

Prosjektet skal stå ferdig i 2017, i 2020 ønsker Dubai å arrangere World Expo.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!