Ståles henger har fjæringspakka over akslene for høyere bakkeklaring. Hengeren får dermed bakkeklaring på 62 centimeter i følge André Klipper i Proff Maskin.

Thomas Børke, salgssjef for tung sektor i Nokian Dekk, mener mange velger feil felg og dekk på sine hengere. Noe som går ut over retningsstabiliteten og komforten. Dette settet med Nokian Country King er det første settet de prøver i Norge. Så langt virker det svært positivt mener han og dimensjonen 620, 60R 26,5 er nå lagerført.

André Kipper i Proff Maskin er spent på fortsettelsen og mottagelsen av Stronga-hengerne til anleggssektoren. Høykvalitets stål og stor kapasitet til tross, det er til slutt kunden som må velge de riktige dekkene for at den skal gå pent bak traktoren.

Ståle Kornberg fra Grua jobber i Bjerknes Entreprenør hvor det jobbes med tomteopparbeiding og annet entreprenørarbeid. Vi kan begynne med å fortelle at Ståle er en smule traktorfrelst og Fendt-traktoren er en viktig del av arbeidsplassen. På fritiden bygger han fullt funksjonelle traktorer i skalaene 1:13, 1:10 og 1:8.

Traktor-argumentet

Hans argumentasjon for traktor foran lastebil er enkel, han har ikke lastebillappen, traktoren er ikke underlagt kjøre- og hviletider, den kjører gratis i bomringen og den er rimeligere i drift. Det siste punktet er han kjapp med å understreke at er avhengig av avstanden man kjører massene.

Å få med seg nok

Da kommer han også til det neste poenget, å velge stor nok henger for å få med seg nok per tur. De siste seks månedene har han brukt en halfpipe-henger av typen Stronga Dumploada DL1000HP HS som får med seg 15 kubikkmeter.

Henger og dekk er viktig

Ståle legger vekt på komforten, en traktor kan bli en gyngende og hoppende opplevelse, særlig med små hjul på hengeren. Nå går det rolig, komfortabelt og ikke minst, stødig for seg. I tillegg sparer traktoren, en Fendt 930, drivstoff på grunn av dekkene han har valgt på hengeren. Dekkene er Nokian Country King 620, 60R 26,5, som er det første settet av denne typen i bruk i Norge. Kombinasjonen av aksler og dekktype gjør at han kan kjøre 22 tonn 32,5 prosent billigere enn på andre hengere han har kjørt, forklarer han til AnleggsMagasinet.

- Det merkes på hengeren at dekkene både ruller og svinger lettere, i tillegg til ikke å grave seg ned, forklarer Ståle.

Bjerknes Entreprenør har bestilt ytterligere en Stronga-henger, men denne gangen blir det en treakslet på 16,5 kubikkmeter med firkantet kasse, for å kunne få med seg en graver.

Stor traktor, liten henger?

Stronga-produktene er levert av Proff Maskin i Sarpsborg og så har selskapet fått bestilling på og levert til sammen 10 hengere. Daglig leder, André Klipper, hadde først ikke den store troen på hengerne som han selv trodde var for dyre for det norske markedet. Men han ser at flere og flere oppdager fordelen med stor henger bak stor traktor. Dessuten kjører mange rundt med stor traktor som kan trekke 20 tonn, men som de bruker til å trekke kun 15 tonn, noe han ikke synes henger på grep.

- Hvorfor bruke 1,7 millioner på en traktor, for å koble på en liten henger til 200.000 bak? Det er jo med hengeren du skal tjene penger, kommenterer Klipper.

350 kubikk på en dag

Både Ståle og André er enige om at nordmenn har det med å spare seg til fant. Det kan gjelde valg av for liten henger, for billige dekk eller andre ting. De mener det viktigste er å tenke livsløp og inntjening, ikke bare kjøpspris. Bjerknes Entreprenør har nå tre ansatte og to innleide.

I stallen er det tre Volvo-gravere, en Komatsu, to Fendt-traktorer, en Scania med 35-tonmeters kran og snart to Stronga-hengere. Med en time på hver vending klarer de to traktorene å kjøre inn 350 kubikkmeter på en god dag. Selv ønsker Ståle seg at det var lov med 260-bredde på hengerne i Norge, noe som hadde økt stødigheten etter hans erfaring.

Fikset feil

Ingenting er perfekt, og det hører med til historien at Ståles henger ble født med en sveisefeil fra fabrikken. Nå er Proff Maskin glade de har avtale med Bulder i Norge og Bulder Verksted på Berger kunne fikse Ståles henger da det var som viktigst. Delen ble skaffet i løpet av et døgn, og i løpet av det neste døgnet var hengeren klar for arbeid igjen. André skryter av Bulder-verkstedet, som fortsatt er kjent som "Mesta på Berger".

Bas på verkstedet, Per Magne Barlund og verksmester Geir Nilsen, kan fortelle at verkstedet snart er i ferd med å endre form og vokse seg større. De nå elleve verkstedansatte skal bli flere og det skal bli bygget nytt og moderne anlegg her. Dagens verksted måler 1200 kvadratmeter og her utføres det reparasjon og godkjenning av personbil, vare, last, hengere, kraner, trucker og løfteutstyr.

Til venstre ser vi Per Magne Barlund, Bas verksted, og Geir Nilsen, verksmester, på Bulder Verksted Berger. De er i ferd med å øke antallet verkstedfolk som nå er elleve, i tillegg skal det bygges et helt nytt og moderne verksted i nær fremtid, men Bulder holder foreløpig kortene tett til brystet.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!