Det fabrikkmonterte lasteplanet er gjennomtenkt med enkle spaker i hvert hjørne. Når sidelemmene legges ned står ingen av hjørnene igjen, dermed får man en uhindret flate til lossing og lessing.

Det moderne interiøret er likt som på Transit Custom med det samme førersetet, men her er det mer plass til passasjerene.

Det er godt med oppbevaringsrom i kupeen, som dette rommet under passasjersetene.

AnleggsMagasinet har nylig vært i Barcelona og prøvekjørt Fords nye arbeidshest, Transit. Førsteinntrykket vårt er en støysvak, komfortabel og lettkjørt varebil. Følelsen av bedre kvalitet preger interiøret og opplevelsen av hele bilen. Plassen i kupeen er økt med bredere passasjersete og mer benplass til midtre passasjer. Rattet er fireveis justerbart og det oppvarmede frontvinduet er blitt større med bedre sikt.

Duratorq 2,2

En Duratorq dieselmotor på 2,2 liter kommer i tre effekter, 100, 125 og 155 hestekrefter. Med henholdsvis 310, 350 og 385 Newtonmeters trekkraft. Motorene oppleves som sterke nok på den vesle prøverunden i Barcelona og selv om vi fortsatt kan høre dieselknatringen fra motorene, er det nå mer dempet. Det er positivt at man kan velge mellom forhjulstrekk, bakhjulsdrift og firehjulstrekk på L2 og L3. I L4-versjon kan man velge mellom bakhjulsdrift og firehjulstrekk.

Nylig offentliggjorde Ford prisene som strekker seg fra 343.000 for en L2 med 100 hestekrefter til 482.000 for en L4 med 125 hestekrefter og firhjulstrekk.

Som chassis starter en L2 med 100 hestekrefter og forhjulstrekk på 342.000 kroner.

L4-chassis med 155 hestekrefter og AWD koster 471.000 kroner.

Et fortsatt negativt punkt er at Transit ikke kommer med automat, et tilvalg vi vet er svært populært hos segmentlederen, Sprinter, her hjemme.

Transit AWD

Ekstra interessant for anleggsbransjen blir det nye firehjulstrekksystemet som går i produksjon fra april. Det er basert på bakhjulsdriftplattformen og er tilgjengelig med 125 hk-utgaven til både Transit og Transit Chassis. Det vil også være tilgjengelig med den kraftigste 155 HK-motoren til den lengste Chassisutgaven.

Systemet er aktivt og bruker en elektronisk pumpe og servomotor for bedre respons. Det er fullstendig integrert med det elektroniske stabilitetsprogrammet. Firehjulstrekk og elektronisk stabilitetskontroll var ikke tilgjengelig sammen på den forrige Transiten. Det er to driftsmoduser, firehjulstrekk i låst modus og automatisk modus.

Billigste chassis i AWD-versjon er en L2 Ambiente med 125 hestekrefter til 447.000 kroner.

Bedre å eie

Mye fokus blir gitt til ECOnetic-utgavene som nå er utvidet til seks modeller og i forhold til forrige generasjons Econetic, skal denne spare ytterligere seks prosent drivstoff. 125-hesteren har auto-start-stop som standard i tillegg til akselerasjonskontroll og fartsbegrenser på 110 kilometer i timen.

Ford har også gjort en del endringer som å konstruere bilen mer servicevennlig. Som for eksempel å skifte bakbremser tok på den utgående modellen 2,6 timer, på den nye skal dette kunne gjøres på 1,3 timer. 17 slike servicepunkter er forbedret. Serviceintervallene er også økt til 50.000 kilometer, eller to år.

Fabrikkmontert 230 volt

Fabrikkmontert uttak for 230 volt blir tilgjengelig på nye Transit. Muliggjør lading av verktøy og utstyr som ofte hører med til håndverkere og anleggsfolk.

Samtlige Transit-utgaver kommer med det nye AWD-systemet bortsett fra 17-seters buss.

På spanske veier leverer nye Transit et godt førsteinntrykk. En rekke elektroniske hjelpemidler er på plass, blant annet trailer sway control og curve control.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!