Hyundai R220LC-9 Hi-Poss er fortsatt en prototype under testing, men den koreanske produsenten sier den er ferdig utviklet.

Snart lansering?

Og siden vi så systemet på Bauma i fjor, kan det nå virke som det nærmer seg lansering. Koreanerne er i hvert fall opptatt av å vise dette systemet, for maskinen hadde hovedrollen på deres stand under Conexpo i Las Vegas.

Deres energikonserverende hydraulikksystem, har mange likhetstrekk med det Caterpillar har lansert vist oss med deres 336E Hybrid.

Akkumulator

Hi-Poss, Hyundai Intelligent Power Optimal Sharing & Energy Saving, bruker en akkumulator som samler opp kinetisk energi når bommen går ned og når svingen stopper. Når bommen skal løftes blir denne energien brukt til å hjelpe motoren til å bygge opp det nødvendige trykket.

Et system med flere og parallelle kontrollsystemer er koblet til den sentrale kontrollenheten for å kontrollere de elektriske pumpene, ventilene, motorytelse og akkumulatoren.

Sving og bom

Til forskjell fra Caterpillar sitt system som gjenbruker energien kun fra svingen, fokuserer altså det koreanske systemet på bombevegelsen i tillegg til energien som blir laget når svingen blir bremset. Den amerikanske graveren bruker akkumulator fylt med nitrogengass, mot det koreanske systemet som bruker olje under trykk.

20 prosent

Hi-poss-systemet skal klare rundt 20 prosent lavere drivstofforbruk i tillegg til mer presist og effektiv drift, i følge Hyundai.

Det er ikke mye annet et Hi-Poss-logoen på siden, som avslører at dette er noe helt nytt fra Hyundai.

Skjematisk ser Hi-Poss-systemet slik ut.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!