Amerikanerne er merkebevisste. I følge Lindseth jobbes det med å få inn og opp Doosan-navnet i USA. Her står Volvo og Cat svært sterkt på dumpersiden. Men i følge Lindseth er merket på vei opp nå.

Med Tier 4 final, eller steg 4, som vi kaller det, er Doosan klar med DA30 og DA40 i løpet av april. De første enhetene vil da rulle ut fra Doosan Infracore Norway i Elnesvågen.

- Dette er en fornyelse som er styrt av lovverket, kommenterer Lindseth.

De fleste produsenter har fokusert på å fornye rangen slik at den skal tilfredstille de nye kravene. Først om et par år venter han at vi får se lanseringer av helt nye maskiner.

Bobcat-effekt

Doosan som merke er på vei opp i USA, men har fortsatt en vei og gå for å virkelig komme inn i varmen. Doosan-eide Bobcat har et svært godt merkenavn her og det jobbes nå med å dra nytte av dette for Doosans merkenavn. Fortsatt er det Cat og Volvo som har best grep på dumper-markedet her.

Made in Norway

For amerikanerne er det positivt å få vite at Doosan-dumperne fortsatt lages i Elnesvågen i Norge. Kinesiske og Koreanske merker har fortsatt ikke like bred tilhengerskare her.

Utfordringen

Ved oppkjøpet i 2008 kom det umiddelbart en utfordring. Markedene stupte i 2008 og 2009. I tillegg kom det inn forhandlere som ikke hadde noe erfaring med slike maskiner, eller ADT, som det omtales som her borte. Det var likevel bra å ha et stort konsern i ryggen i en tid som dette, ellers kunne det gått langt verre.

Men nå er det bedre kjørt inn og det går greit. Det positive i ettertid er at nye markeder som Indonesia og Sør-Amerika har kommet inn, for å ikke glemme Sør-Afrika som er et kjempemarked for dumpere.

Å ha en sterk eier har også andre fordeler som investeringer og utvikling. Produksjonsanlegget i Norge har blant annet blitt betydelig påkostet. Å skifte til Scania-motorer har dessuten blitt godt mottat, ikke minst i Asia.

Lite norskt marked

I et marked som Norge finnes det omtrent bare tre kjøpere av dumpere som DA40, i hvert fall om man prater om volumkjøp. Jan Roger Lindseth er frem til året som kommer og forventer en utskifting av 30-tonnere hos flere kunder.

Store og små interesserte seg for Doosan DA40 med steg 4 motor fra Scania.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!