Sneglefart til tross, på ryggen har den noe som til slutt vil få en toppfart på to kilometer per sekund.

Dette er en Cometto AIT200, 1990-modell, som nå er i ferd med å bli byttet ut. På ryggen bærer den en av motorene på 15 meter og 150 tonn.

Volvo Pentas industrimotorer finner veien til noen merkelige arbeidsplasser, og merkelige kreasjoner. Men denne rombasen i jungelen i Fransk Guyana, er vel en av de aller mest eksotiske så langt.

Cometto

Historien starter egentlig i den vesle byen Borgo San Dalmazzo i Italia, ved foten av Alpene, 100 kilometer utenfor Turin. Her finner vi produsenten Cometto som har bygget produkter for spesialtransport siden 1954. Typiske bruksområder for de selvgående modultrallene er skipsverft og stålindustrien.

7000 tonn!

Produktene blir produsert på bestilling og de største kan strekke seg hele 60 meter i lengde med 40 aksler og 7000 tonns kapasitet.

De har patentert sine styrings- og fjæringssystemer som kan bære opp til 60 tonn per aksel. Alt av design og programvare for å klare dette blir laget av bedriften selv, dette gjør at de kan tilpasse produktene etter kundens ønsker.

Fuktig, salt, lynnedslag og rakettbrensel

Vi kommer til Kourou, Fransk Guyana hvor European Space Agency, ESA, har sin rombase og utskytingsplattform for rakettsystemet Ariane 5.

ESA frakter mye forskjellig opp i rommet; telekom-, vær- og andre satellittsystemer. Lokasjonen til Kourou med sine 50 mil nord for ekvator er ideel for at jordas rotasjon skal gi romfartøyene ekstra fart på vei opp.

Baksiden av medlajen er likevel at plasseringen mellom Atlanterhavskysten og den tykke regnskogen gjør at det er varmt, fuktig og saltholdig. I tillegg gjør den høye frekvensen av lynnedslag selve frakten av rakettsegmentene en svært nervepirrende operasjon.

Ny modell

Cometto begynte samarbeidet med ESA i 1990 da de leverte den selvgående frakteren, AIT200, for å transportere rakettmotorene rundt på området til ESAs rombase i Sør Amerika. Siden den for lengst innkjørte frakteren begynner å vise sin sanne alder, har Cometto nylig gjort finpussen på den nye AIT250 Fardier.

AIT 250 Fardier

Den 16,8 meter lange og 5,5 meter brede maskinen skal bli brukt til å frakte de to nederste segmentene av rakettmotoren. AIT250 med sine ni aksler er hydraulisk drevet kan bevege seg fremover, bakover og til siden. Hvert rakettsegment veier 150 tonn, er 15 meter høyt og inneholder 105 tonn med fast rakettbrensel.

Ariane 5-raketten bruker for øvrig opp alt dette på under to et halvt minutt i det den skyter opp mot verdensrommet i en fart på to kilometer per sekund.

To Volvo Penta

Kravet til driftssikkerhet er høyt på grunn av lastens egenart og egenskaper. I tillegg skal maskinen lage så lite støy som mulig og bruke lite drivstoff. Comettos motorvalg falt på to syvliters TAD765VE-motorer fra Volvo Penta. De produserer 235 kilowatt per enhet. Bakgrunnen for å velge to er enkel, om en av motorene får problemer kan maskinen fortsette på den andre, bare med lavere hastighet. Italienerne har brukt Volvo Penta-motorer siden 1995 og hos Volvo Penta er det en dedikert person som tar seg av Comettos behov.

Hvert rakettsegment veier 150 tonn, er 15 meter høyt og inneholder 105 tonn med fast rakettbrensel. Tordenvær er derfor lite populært.

Ariane 5-raketten har en høyde på mellom 46 og 52 meter og en diameter på 5,4 meter. Dette er en tostegsrakett som veier 777 tonn og har maks nyttelast på 21 tonn. Hittil er det gjort 72 oppskytninger, 68 har vært vellykkede.

Cometto AIT250 er hydraulisk drevet og kraftkilden er to Volvo Penta-motorer av typen TAD765VE. Hver motor på syv liter og leverer 235 kilowatt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!