Avlevering av masse kan foregå i 180 grader trinnløst og med variabel hastighet.

Det forteller Jan Henning Mosvær hos Vestlandske Trailer Import til tungt.no. Mosvær kan også fortelle at det etter hva han vet aldri har blitt bygget opp en bil med denne løsningen i Norge før. Den gamle bilen er fra Danmark.

Bilen, en Volvo FH 500, har beltebunn i hovedkasse som er synkronisert med hastighet med tverrbelte etter sjåførens ønsker. Avlevering av masse kan foregå i 180 grader trinnløst og med variabel hastighet.

Det kan også avleveres i høyder fra 1,0 til ca 1,7m. Kassen er sertifisert for 18000kg masse og lossesystemet er bygget for 0-32 grus.

Slipper å henge ut av vinduet

Bakluka har hydraulisk giljotine for rask kutting av flow. Videre er kasse og tverrbelte utstyrt med totalt 4 kamera og trådløs fjernbetjening med trinnløse spaker.

Det betyr at sjåføren nå kan sitte sjåføren inne i bilen og observere via skjerm, istedet for å henge ut av vinduet til alle årstider.

NCC skal primært bruke bilen til å legge grus over kabelgatene (bak betongskille) i sidene på tunneler.

Bakluka har hydraulisk giljotine for rask kutting av flow.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!