Erik Abrahamsen er ny salgssjef for veiutstyr og han skal lede Øveraasens spissatsing på salg av dette.

Integrasjonen av Turbovingen på spissplogene skal gi en vesentlig reduksjon i oversprut og bedre kasteegenskaper.

Det er gått mer enn 90 år siden firmaet konstruerte og bygde verdens første snøplog for montering på biler. Mangt har skjedd siden den gang, og i de seneste 15-20 år har bedriften opparbeidet seg en posisjon som verdensledende produsent av snøryddingsutstyr for flyplasser.

Sort uten salt

De ønsker nå å overføre noe av denne egenutviklede teknologien til vegsektoren. Under Vinterdagene på Lillehammer, en konferanse / maskinutstilling som arrangeres av Statens Vegvesen 11. - 13. Februar i år, lanseres det komplette konseptet «Sort uten salt».

Konseptet består av en elementplog med slapseskjær og en etterhengt kraftig roterende børste. Plogen har blitt gitt navnet Odin og børsten Balder. Navnene er hentet fra de gamle gudene i norrøn mytologi.

Med dette konseptet skal vegbanen ryddes i fire trinn:

1. Hovedskjæret (Odin) tar unna den største mengden av snø

2. Rester og slaps fjernes med slapseelementene, som er en integrert del av hovedskjæret

3. En kraftig, roterende børste (Balder) føyer seg effektivt etter sporslitasjen / veibanens profil og fjerner de siste rester.

4. Om nødvendig, sprayes veibanen med en liten mengde saltløsning. Takket være den grundige mekaniske fjerningen av snø og slaps beskrevet i trinn 1- 3, kan mengden av salt kan reduseres betydelig i forhold til hva man er vant til tidligere.

Resultatet er vesentlige forbedret friksjon og kjøreforhold, i tillegg oppnår man en stor miljøgevinst ved reduksjon av saltmengden.

Balder kan om ønskelig utrustes med saltløsningsspreder, med opp til 3 filers arbeidsbredde uten sprederarmer. Bredde og mengde justeres automatisk og kan GPS-styres for enkel bruk, rapportering og dokumentering. Væskeløsningstanken plasseres på lasteplanet på selve brøytebilen.

Ny salgssjef for veg er ansatt, Erik Abrahamsen. 46 år gammel, bosatt i Kragerø. Han har allerede betydelig fartstid fra både Gjerstad Mek og Tellefsdal. Hans oppgave vil bestå i å bygge opp en egen avdeling for vegutstyr med et tilhørende produktspekter, påbyggervirksomhet, service og ettermarked.

Turbovinge

Mange med litt fartstid i bransjen vil nikke anerkjennende til Øveraasens velkjente diagonal og spissploger som holder noen av Norges mest krevende veistrekninger åpne. Øveraasen er i ferd med å gjennomføre en rekke forbedringer med tanke på egenskaper og moderne produksjonsrutiner. Utviklingssjef Jan Ivar Thorsrud fremhever spesiellt integrasjonen av Turbovingen på spissplogene som gir en vesentlig reduksjon i oversprut og bedre kasteegenskaper.

Nye unitfreser

Bedriftens kjente hjullastermonterte snøfresere moderniseres i tråd med endrede krav til avgass- og utslippsverdier. Først ute er UTV 300 som levers med MTU dieselmotorer i henhold til EURO MOT 4 (TIER 4). Utvalget består i dag av to-trinns unit snøfresere fra 180 HK til 700 HK, samt to utgaver av Twin Spin-typen med inntil 630 HK.

I fjor fikk vi se prototypen Odin SL med ryddebredde på 3 meter og totalbredde 4 meter. Nå lanseres den sammen med Balder-børsten og skal sørge for sort vei uten salt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!