For fjerde gang arrangerer Scania deres vellykkede arrangement Scania Winter.

Kommunikasjonsdirektør i Scania, John Lauvstad, kaller dette deres samlingsplass for transportkompetanse.

De 13 samarbeidspartnerne, som også viser frem sine produkter, er: Schmitz Cargobull, Continental, Øveraasen, Nasta, Allison, Rodin&Co, VBG, Skab og Joab.

I år hadde de tilrettelagt for en lengre testrunde på vei med varierende føreforhold.

Euro 6

Den største overskriften i år blir nok visningen av deres fulle range med Euro6, fra 250 til 730 hester, i alt 12 biler kunne prøves med deres Euro 6, og de fleste med V8.

I alt 16 biler var tilgjengelige for prøvekjøring, i tillegg var det 3 utstilte modeller og en buss.

Mange spør seg når Scania skal komme med en helt ny bil, men Scanias orakel, Tom Ola Bjerkestuen, kan betrygge oss om at bilen er blitt fornyet under skallet.

- Nå er det egentlig bare hytta som står igjen. Salgsstatistikken forteller også sitt om at kundene fortsatt er fornøyd, forklarer han.

Han innrømmer llikevel at noe er på gang, men kan ikke si noe om når, eller hva.

600 på besøk

Arrangementet som strekker seg fra uke 5 til uke 7 vil å år bli besøk av over 600 kunder. I tillegg har Scania over 20 personer, med blant annet en egen demosjåfør på hver av de 16 bilene. Samerbeidspartnerne teller også 26 personer, så det er et stort apparat som er i sving på Trysil for at folk skal få sitt faglige påfyll.

Scanias verksted i Mo i Rana har bedrevet ulovlig EU-kontroll i flere år. Blant annet har de manglet både verksmester og bremsetester. Illustrasjonsfoto

Snørydding står sentralt i fokus på Scanias vinterarrangement. Her kjøres en Øveraasen spissplog L 290 FS med Turboving på en R730.

De forskjellige Euro6-versjoene man kunne prøve var: 250, 490, 520, 580 og 730.

Erik Abrahamsen, selger på veiutstyr hos Øveraasen viste frrem tre produkter, blant annet spissplogen L290FS med Turboving. Abrahamsen har bakgrunn fra Gjerstad Mek og Tellefsdal, han er en del av Gjøvik-bedriftens økte fokus på utstyr for vei.

Scania R730 6x4 Euro6 fikk stor oppmerksomhet. Motoren heter forstsatt DC16 103 og har 730 hestekrefter og 3500 Newtonmeters trekkraft.

Selger Ola Vik og markedsansvarlig, Jannike Hansen kunne by på opptinet testområde for deres Hitachi Zaxis 135US. Det var den nye og kompakte Heatwork MY35 som spredde varmen.

Tom Ola Bjerkestuen kunne registere kø av kunder som ville prøvekjøre deres nye Euro6-biler. For første gang i Norge kunne de vise full range med Euro6, fra 250 til 730 hester.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!