- Vi har aldri foreslått å øke mineraloljeavgiften. Dette er et resultat av klimaforliket, hvor alt som slipper ut CO2 skal få økte avgifter, sier samferdselsminister Solvik-Olsen fra talestolen under Anleggsdagene 2014. I følge ministeren ble vedtaket om avgiftsøkningen fattet på Stortinget og da må man være med på gjennomføringen. Han fortalte at han følte allerede da han kom inn i hotellet på Gardermoen at deltakerne var veldig opptatt av økningen i dieselavgiften. Ministeren skjønner at økningen forståelig nok vil påvirke entreprenørene, men kun på kort sikt. På lengre sikt vil avgiftsøkningen bli dekket opp i tilbudene fra entreprenørene.

- Regningen kommer tilbake til oss, sier Solvik-Olsen.

Veiselskap

Med en sal stappfull av representanter fra norsk anleggsbransje, benyttet samferdselsministeren anledningen til å skryte av bransjen. Han lovet også mer forutsigbarhet for en bransje som i alle tider har slitt med det motsatte. Etableringen av et veiselskap som har egen økonomi og som ikke er trenger å vente på årlige tilskudd for å sette i gang infrastrukturprosjekter, skal i følge Solvik-Olsen være med på å skape forutsigbarhet.

Store prosjekter

Det Solvik-Olsen, og sikkert flere med han, ønsker å få til med etableringen av et veiselskap, er å få en mer helhetlig planlegging av infrastrukturprosjekter og da gjerne planlegge store prosjekter.

- Vi ønsker store prosjekter, men ikke store oppdrag, sier Solvik-Olsen. Med dette mener han at det skal være plass til alle entreprenører, uavhengig av størrelse.

- Vi skal sørge for at dere (red. anm: MEFs medlemsbedrifter) har et levebrød. Det er viktig med mange aktører, sier Solvik-Olsen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!