Den nye 21-tonneren blir produsert på Kobelcos nye fabrikk i Hiroshima i Japan og skal inneholde en del nye tekniske nyvinninger, i følge pressemeldingen.

Brukervennlighet, kosteffektivt vedlikehold, avanserte sikkerhetssystemer og en mer miljøvennlig profil, er hovedpunktene Kobelco selv vil dra frem. Motoren, Hino jose-T5J på 160 hestekrefter, møter Steg IIIB-kravene og skal by på god kraft, men likevel være drivstoffbesparende.

17 prosent økt produksjon

Den har tre driftsinnstillinger, Heavy, Standard og Eco-mode. 9-serien skal i følge Kobelco produsere 4,7 prosent mer masse per liter drivstoff i Heavy-mode, 5 prosent mer i Standard-mode og 17,3 prosent i Eco-mode (sammenlignet mot en SK200 8-serie).

Lengre intervaller

Daglig og rutinemessig vedlikeholdsintervall er blitt forlenget for å minimere ståtid. Det er nå lett tilgang til servicepunktene fra bakkenivå for alle de daglige inspeksjonspunktene. Serviceintervallene for hydraulikkoljen er 5000 timer og for hydraulikkfilteret er det 1000 timer. Ryggekamera blir standard og nytt multi-LCD display holder oversikt over ytelser og diagnostikk.

Maskinføreren kan nyte godt av bredt frontvindu og stor hytte. Automatisk AC og lydanlegg er nå standard. I tillegg er vibrasjoner og lydnivå minsket betraktelig fra forrige modell. Lanseringen på denne modellen skjer i januar, og det følger flere nyheter utover året lover Kobelco.

SK210 LC-9 har brytekraft på 143 kiloNewton og med power boost aktivert klarer den 157 kiloNewton. Standard skuffekapasitet er 0,8 kubikkmeter.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!