23948sdkhjf

Volkswagen Amarok Canyon:: Amarok Canyon med godkjent lysbøyle på taket

Med egne utstyrsvarianter av både Caddy og Transporter, manglet Amarok en toppversjon med egen betegnelse. Nå er Canyon på plass i Norge.

Vi visste at de nye typegodkjenningsreglene både hadde negative og positive sider. Amarok Canyon kan høste av de positive sidene og kan som første modell bli levert med godkjent lysbøyle på taket, levert fra fabrikk. Dette er den første modellen fra Volkswagen som kan leveres med slikt utstyr i Norge, og så vidt vi vet er den alene om det i skrivende stund.

Bare Canyon

Det vil si at om du allerede har en Amarok, får du ikke ettermontert denne bøylen. Den må være montert på fabrikk. Dermed er eneste mulighet å bestille en Canyon.

God effekt

Lysene på bøylen aktiveres med fjernlysbryteren og vi må si oss imponert over effekten på mørke og våte vinterveier. En sideeffekt av lyskilder fra taket er at regn, snø og tåke blir lyst opp over og foran bilen, men vi fant ikke dette spesielt forstyrrende. Faktisk synes vi det var behagelig og valgte å kjøre med disse fjærnlys uansett værtype. Og om du glemmer å skru ned til vanlige lys ved møtende trafikk, får du kjapt beskjed om det. Dette er ikke behagelig å få mot seg.

Toppmodell

Transporter i Edition-versjon har vi allerede kjørt og siden Caddy er lansert med Edition- og Cross-versjon, var det på tide at pickupen fikk sin egen toppmodellsignatur. Amarok Canyon kommer kun i dobbeltcab-utgave med 180-hesters biturbodiesel.

Copper Orange

Du kan velge mellom permanent eller innkoblingsbar firehjulsdrift. Førstnevnte i kombinasjon med den fine 8-trinns automatkassa og sistnevnte leveres med en 6-trinns manuell, som vi kjørte. På innsiden er det interiøret i tofarget delskinn med oransje sømmer som fanger oppmerksomheten. Både ratt, gearkule, sikkerhetsbelte og luftedyser har fått oransje dekor. Amarok tar seg bra ut med Copper Orange metallic-lakken og det fabrikkmonterte utstyret er pent og ryddig montert. Et innfelt bremselys i bøylen på planet er en stilig detalj, i tillegg til at hele denne bøylen gjør pickupen enda tøffere. Vi merker effekten av dette, da folk snur seg etter bilen.

Komfortabel

Vi er vant med at pickuper er stive og støtete med tomt plan, men Amarok imponerer også her med et komfortabelt chassis som svelger unna det meste av fartsdempere, hull, røtter og dårlig vei uten at du merker så mye til det i førersetet. Denne bilen var satt opp med standard komfortfjæring, noe som fungerer svært fint. I tillegg er støynivået lavt til å være i en bil som bare har et varegulv der baksetene egentlig skulle vært.

Canyon-pakka

Canyon-pakka har en solid liste med standardutstyr, men i tillegg får man seter i tofarget skinn, grått og antrasitt, RNS315 Radio/CD/Navi med seks høytalere, bluetooth handsfree, parkeringssensor foran og bak, 17 tommers Roca lettmetallfelger med 245/65-17 all-terraindekk, blank sort stylingbøyle, blank sort finish på støtfanger bak, mørke baklamper og Durabed planbeskyttelse.

Koblet ut

Undertegnedes favoritt er likevel fjernlysene på taket. De fire lampene er levert av Hella og har en referanseverdi på 17,5 prosent. Når bilen blir bestilt med lysbøyle, blir fjernlysene i hovedlyktene foran koblet ut.

Startpris for Amarok Canyon er 435.400 inkl. mva.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156