Det var ikke ventet at denne skulle bli godkjent i Norge da Canyon ble lansert i fjor sommer, men nå er den det. Lysbøyla på taket er krona på verket på denne modellen. I tillegg til at det er den første modellen i denne klassen med godkjent bøyle, fungerer den også bra.

Amarok Canyon er en topputgave av Amarok. Den kommer kun i dobbeltkabin og med 180 hestekrefter.

Luftedysene har også matchende dekor med bilens lakk.

Stilig, men kanskje ikke så funksjonelt om du hopper inn og ut med klinete kjeledress.

Vi kjørte en versjon med innkoblbar firehjulstrekk og 6-trinss manuell. Alternativt kan man velge permanent firehjulstrekk sammen med 8-trinns automat.

Multifkunksjonsrattet har også fått oransje søm.

Med standard komfortfjæring oppleves Amarok som komfortabel og mykere enn det man er vant med i denne klassen.

Vi visste at de nye typegodkjenningsreglene både hadde negative og positive sider. Amarok Canyon kan høste av de positive sidene og kan som første modell bli levert med godkjent lysbøyle på taket, levert fra fabrikk. Dette er den første modellen fra Volkswagen som kan leveres med slikt utstyr i Norge, og så vidt vi vet er den alene om det i skrivende stund.

Bare Canyon

Det vil si at om du allerede har en Amarok, får du ikke ettermontert denne bøylen. Den må være montert på fabrikk. Dermed er eneste mulighet å bestille en Canyon.

God effekt

Lysene på bøylen aktiveres med fjernlysbryteren og vi må si oss imponert over effekten på mørke og våte vinterveier. En sideeffekt av lyskilder fra taket er at regn, snø og tåke blir lyst opp over og foran bilen, men vi fant ikke dette spesielt forstyrrende. Faktisk synes vi det var behagelig og valgte å kjøre med disse fjærnlys uansett værtype. Og om du glemmer å skru ned til vanlige lys ved møtende trafikk, får du kjapt beskjed om det. Dette er ikke behagelig å få mot seg.

Toppmodell

Transporter i Edition-versjon har vi allerede kjørt og siden Caddy er lansert med Edition- og Cross-versjon, var det på tide at pickupen fikk sin egen toppmodellsignatur. Amarok Canyon kommer kun i dobbeltcab-utgave med 180-hesters biturbodiesel.

Copper Orange

Du kan velge mellom permanent eller innkoblingsbar firehjulsdrift. Førstnevnte i kombinasjon med den fine 8-trinns automatkassa og sistnevnte leveres med en 6-trinns manuell, som vi kjørte. På innsiden er det interiøret i tofarget delskinn med oransje sømmer som fanger oppmerksomheten. Både ratt, gearkule, sikkerhetsbelte og luftedyser har fått oransje dekor. Amarok tar seg bra ut med Copper Orange metallic-lakken og det fabrikkmonterte utstyret er pent og ryddig montert. Et innfelt bremselys i bøylen på planet er en stilig detalj, i tillegg til at hele denne bøylen gjør pickupen enda tøffere. Vi merker effekten av dette, da folk snur seg etter bilen.

Komfortabel

Vi er vant med at pickuper er stive og støtete med tomt plan, men Amarok imponerer også her med et komfortabelt chassis som svelger unna det meste av fartsdempere, hull, røtter og dårlig vei uten at du merker så mye til det i førersetet. Denne bilen var satt opp med standard komfortfjæring, noe som fungerer svært fint. I tillegg er støynivået lavt til å være i en bil som bare har et varegulv der baksetene egentlig skulle vært.

Canyon-pakka

Canyon-pakka har en solid liste med standardutstyr, men i tillegg får man seter i tofarget skinn, grått og antrasitt, RNS315 Radio/CD/Navi med seks høytalere, bluetooth handsfree, parkeringssensor foran og bak, 17 tommers Roca lettmetallfelger med 245/65-17 all-terraindekk, blank sort stylingbøyle, blank sort finish på støtfanger bak, mørke baklamper og Durabed planbeskyttelse.

Koblet ut

Undertegnedes favoritt er likevel fjernlysene på taket. De fire lampene er levert av Hella og har en referanseverdi på 17,5 prosent. Når bilen blir bestilt med lysbøyle, blir fjernlysene i hovedlyktene foran koblet ut.

Startpris for Amarok Canyon er 435.400 inkl. mva.

Interiøret er smakfullt og innbydende. Om det er spesielt egnet til møkkete arbeidsfolk blir en annen sak. Men Amarok Canyon sikter nok også mot en annen del av markedet.

Stylingbøyla på planet er ny, legg merke til det innfelte bremselyset.

Vi opplever Amarok som komfortabel både på landevei og på svært dårlig vei.

Sikkerhetsbeltet har også fått sin egen Canyon-utsmykking med oransje søm.

Ta ned baklemmen, så får du en positiv overraskelse. En sylinder gjør at den glir sakte og kontrollert ned og ikke bare faller ned som på andre modeller.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!