Utvendig er det stort sett fronten som har fått Sisu-design.

Selv om hytte og motorer er hentet fra Mercedes Arocs så er resten "made by Sisu".

- Med dette slagordet ønsker vi å understreke den spesielle kunnskapen vi hos Sisu har når det gjelder å produsere kjøretøy for de aller tøffeste oppgavene. Våre profesjonelle kunder vet nøyaktig hva som kreves av lastebilen deres og hvilke egenskaper som er viktige for deres virksomhet, sier Timo Korhonen, administrerende direktør og eier av Sisu Auto.Med nye Sisu Polar videreføres en samarbeidet med Verdens største lastebilprodusent Daimler AG. Skal vi tro Sisu så har de med denne modellen bakt inn kundeønsker som design og kunnskap fra Sisu, med gjennomprøvde Daimler-komponenter.

630 hester

Første generasjon Sisu Polar som ble lansert for tre år siden, ble godt mottatt av Sisus kunder og ble den bestselgende anleggsbilen over 25 tonn i Finland. Nye Sisu Polar følger i de samme fotsporene. Det kraftige chassiset er utviklet av Sisu Auto og er basert på lang erfaring, førerhytta er en Sisu-modifisert Mercedes-hytte, med utgangspunkt i nyeste versjon Arocs, mens Euro 6-motorene også kommer fra Mercedes. Hvor store motoreffekter det er snakk om er ikke offentligjort ennå, men i og med at forgjengeren var tilgjengelig med Mercerdes V8 på 600 hk, forundrer det oss mye om ikke nye Sisu Polar får 15,6 literen til Mercedes med effekt opp til 630 hk. Denne har for øvrig et dreiemoment på 3000 Nm. Når det gjelder gearkassealternativer regner vi med at Mercedes Powershift videreføres.

For ekte sjåfører tilbyr også Sisu en manuell, usynkronisert gearkasse fra amerikanske Fuller.

Maskert

Når det gjelder eksteriørdesignet så har industridesigner Jukka Pimiä (som også justerte utseendet på forrige Sisu Polar) sørget får at Mercedes-hytta har fått Sisu-elementer, men hvor mye jobb det har vært er vi litt usikre på. Det er nemlig stort sett bare grillen som skiller Sisu Polar fra Mercedes Arocs.

- Den nye Polar-serien gir oss fleksibiliteten til å planlegge hvordan lastebilen skal være, sammen med kunden, slik at vi møter nøyaktig de kravene kunden setter. Den gjør det også mulig å utnytte de nye finske reglene for vekter, ettersom Sisus ekstremt kraftige chassis alltid bygges for å kunne bære høyere vekter enn andre, uttaler Timo Korhonen i en pressemelding.

Nye Sisu Polar skal presenteres for kunder tidlig neste måned, mens produksjonsstart blir i løpet av andre kvartal. Vi kommer tilbake med kjøreinntrykk så fort vi har fått prøvekjøre den nye modellen.

Og vi besøker gjerne Sisu-fabrikken i Karjaa, Finland for å gjøre nettopp det. Fikk du med deg det, Harald Pedersen hos Sisu-importør Elverum Maskin?

Nye Sisu Polar Rock er en skikkelig tøffing!

Slik ser dagens versjon ut. Sisu Polar Rock 8x4 med Jorpe-kasse er beregnet for de tøffe anleggsjobbene. Her er det løft og sving på det meste. Legg merke til fullt akselløft på bakerste tandemaksel.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!