I sommer ble SDLG-fabrikken i Pederneiras, Sao Paulo, åpnet.

SDLG-fakta:

Shadong Lingong Machinery Company

Grunnlagt i 1972

Hovedkontor i Linyi, Kina

Omtrent 18.000 ansatte i Kina

Datterselskap av Volvo CE-gruppen siden 2007

Volvo og SDLG hadde 12 % av det kinesiske hjullaster- og gravemaskinmarkedet i 2011.

Fabrikker i Kina og Brasil

Nylig lansert hjullastere på det Nordamerikanske markedet

Produserer nå hjullastere, beltegravere, traktorgravere, jord- og asfaltvalser og veihøvler.

Kinesiske SDLG er på vei inn på det Nord-Afrikanske markedet. Kanskje ikke så rart siden kinesiske entreprenører dominerer de store prosjektene på dette kontinentet. Prisgunstige SDLG-hjullastere er allerede populære her, og nå kommer beltegraverne etter.

30-tonnere

De første SDLG-beltegraverne var allerede i gang Marokko i sommer, selv om det da bare var to av dem. Den kinesiske entreprenøren, Coveq, som deltar på prosjektet, bruker to LG6300-maskiner. 30-tonnerne har skuffekapasitet på 1,3 kubikkmeter og Deutz-motoren yter 200 hestekrefter.

Tangier-Casablanca-linken

Prosjektet går ut på å lage en bane godkjent for 300 kilometer i timen fra Tangier ved inngangen til Middelhavet, til Kenitra og Casablanca på vestkysten. Banen kalles for Tangiers-Casablanca-linken. Den nye banen vil ha en lengde på 35 mil og vil redusere reisetiden fra fire timer og tre kvarter, til to timer og ti minutter. Prosjektet skal koste 1,8 milliarder Euro og skal etter planen stå ferdig i 2015.

Omdiskutert

I følge New York Times er prosjektet finansiert ved hjelp av franske lån og donasjoner fra Kuwait, De Forente Arabiske Emirater og Saudi Arabia. Prosjektet har ført til debatter og demonstrasjoner på grunn av den enorme ressursbruken på dette i stedet for å bygge sykehus og skoler, noe dette landet trenger sårt.

Men marokkanske myndigheter mener den nye linjen vil være et viktig bidrag for landets infrastruktur og supplere den eksisterende jernbanelinjen som har sett en økning fra 14 millioner i 2003 til 34 millioner passasjerer i 2012. Den nye høyhastighetsbanen er estimert til å transportere opp til 10 millioner passasjerer hvert år.

Åpnet fabrikk i Brasil

At SDLG er på fremmarsj er det liten tvil om, selv om fremmarsjen er liten foreløpig. I sommer ble SDLG-fabrikken i Pederneiras, Sao Paulo, åpnet. Her vil det produseres beltegravere fra 13,8 til 24 tonn. Modellene LG6150E, LG6210E, LG6225E og LG6250E. Dette er det første produksjonsanlegget SDLG etablerer utenfor Kina. Produksjonsprosessen vil være lik den på hovedfabrikken i Linyi i Kina. Senere i år ble også de første hjullasterne lansert og solgt i Canada.

Prosjektet går ut på å lage en bane godkjent for 300 kilometer i timen fra Tangier ved inngangen til Middelhavet, til Kenitra og Casablanca på vestkysten.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!