Interiøret er solid og kvalitetspreget. Vi fant oss raskt til rette bak rattet i de gode skinnsetene.Vareveggen er ikke til hinder for en god sittestilling.

Wrangler glir fint inn i anleggsbransjen med gode terrengegenskaper, god plass og grei tilhengerkapasitet.

Sidehengslet bakluke og topphengslet bakvindu. Det blir ikke mindre personlighet av sånt.

Wrangler bruker minst spylevæske av alle varebilene undertegnede har kjørt. Frontfangeren fungerer dessuten som en hylle.

Når sommeren kommer skrur man av taket og dørene. Jeep har egne oppbevaringsrom for å ikke rote bort skruene.

Jeep since 1941. Slektskapet med gamle Willys MB fra førtitallet er fortsatt tydelig.

Jeep legger ikke skjul på sitt DNA. Tøft og morsomt.

Mekanisk valg av fremdriftstype fungerer godt, selv om man må bruke litt kraft.

Den tradisjonsrike amerikaneren kan nemlig være vanedannende. Det finnes ingen andre modeller i dette segmentet med så sterk personlighet, med unntak av Land Rover Defender.

Folk snur seg etter Wrangler, selv om de ikke er så sjeldne å se i trafikkbildet. Modellen, som er en direkte etterkommer fra den kjente krigsjeepen Willys MB fra førtitallet, byr på to tonn med personlighet.

Mer personlighet inne

Setter man seg bak rattet blir dette inntrykket bare forsterket. Dashbordet, ratt og særlig frontvinduet har en utforming du ikke finner på andre bilmodeller i dag. Det lille, nesten helt rette frontvinduet har dessuten to sjarmerende babyvindusviskere som fungerer imponerende med spylefunksjonen.

Lavt spylevæskeforbruk

Vi kjørte i en uke på klinete og våte østlandsveier og spylte ofte. Overraskelsen var derfor stor når vi ved påfylling av spylevæske, så at den så vidt hadde brukt noe i det hele tatt. Det skal også sies at frontlyktene ikke har spylefunksjon.

Sitter godt

Setene er gode og det er lett å finne en god sittestilling på tross av vareveggen. Rattet kan kun justeres i høyden, men likevel fungerer det bra for de fleste kroppsstørrelser. Solide koppholdere, fett midtarmlene og en gjennomgående følelse av solid kvalitet preger ellers kupeen.

Mekanisk

Spaken man bruker for å velge mellom bakhjulstrekk, firehjulstrekk og lavserie er av den gamle og mekaniske typen. Her er det bare å legge i litt kraft, så får man teken på det etter hvert.

En vanesak

På veien er den snill og lettkjørt. Likevel bør man være klar over det lange panseret og at forskjermene sitter lavere og lenger ut enn det man kan se fra førerplassen. Automaten legger seg i et høyt gear før man skulle vente det, den kan virke litt treg på grunn av dette. Men om man vil ha mer futt, må gasspedalen rett og slett trykkes lenger inn. Dette er en vanesak og er nok en av det mest uvante med Wranlger i forhold til en vanlig varebil.

På vår prøverunde lå forbruket på rundt en liter, så den bruker nok litt mer enn det oppgitte fabrikkstallet på blandet forbruk. CRD-motoren på 2,8 liter virker sterk og frisk om man trykker litt ekstra på pedalen. Litt skuffende er det vel at maks tilhengervekt bare er på to tonn.

Fikk fortsette

At en av varebilene med sterkest personlighet likevel fortsetter på grønne skilter, gleder flere. Jeep Wrangler, som vi tidligere i år meldte at forsvant som varebil, får likevel fortsette etter at RSA sammen med Lafinto har fått til en fabrikkgodkjenning slik at ikonet likevel kan fortsett på grønne skilter i Norge. Steinar Dokken, salgssjef for Jeep hos RSA, merker at markedet har vært tregere enn tidligere. Han regner med det kan forklares med usikkerheten i forhold til muligheten for å omregistrere Wrangler tilbake til personbil på et senere tidspunkt. Men også dette skal være mulig å gjøre fremover. Wrangler blir beskrevet som en varebil med sterk personlighet med brukere som melder om et nært forhold til bilen.

- Vi er glade for å ha den med videre, fastslår Dokken.

Jeep Wrangler Unlimited Sahara 2,8 CRD 4x4 automat:

Motor: 2,8 liters rekkefirer, common rail

Effekt: 200 hk

0-100 km/t: 13,5 sek

Toppfart: 172 km/t

Dreiemoment: 460 Nm

Gearkasse: 4-trinns automat

Bakkeklaring: 256 mm

Vadedydbde: 482 mm

Lengde: 4223 mm

Bredde: 1843 mm

Høyde: 1840 mm

Akselavstand: 2424 mm

Egenvekt: 2080 kg

Nyttelast: 505 kg

Maks hengervekt: 2090 kg

Forbruk blandet: 0,83 l/mil (fabrikk)

Utslipp: 230 g/km co2

Pris: 449.800 kr

To tonn med personlighet smaker godt og tar seg godt ut. Sahara-utgaven vi kjørte koster 449.800 kroner.

Også på felgen blir vi påminnet om arven fra US Army sin Willys MB.

Dørene er sikret med bånd og hengslene er utenpå karosseriet.

Wrangler Unlimited Sahara har skinn og mye utstyr. Den koster som varebil 449.800 kroner. En Wrangler Unlimited starter på 389.900 kroner.

Varerommet er bredt og firkantet. Lett å laste inn. Lydanlegget er godt, det inkluderer blant annet en basskasse.

Panseret er selvsagt hengslet med disse gummifestene. Enkelt og funksjonelt.

Wrangler veier 2080 kilo, men kan ikke trekke mer enn 2090 kilo.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!